måndag 14 oktober 2013

RICHARD WAGNER

Wilhelm Richard Wagner föddes i Leipzig 1813 och dog i Venedig 1883.  200-årsminnet av
hans födelse firas på operor världen över, bland annat i Stockholm, där Kungliga Operan
ger en rad Wagnerföreställningar under året.

Han föddes som nionde och sista barn till en polisaktuarie och dennes hustru Johanna.
Fadern dog ett halvår efter pojkens födelse och Johanna gifte då  om sig med Ludwig
Geyer, som sannolikt var Richards riktiga far. Ludwig Geyer var skådespelare, sångare och
 målare. Richard kom sålunda att växa upp i en  konstnärlig omgivning.
Redan som sextonåring bestämmde sig den unge Richard för att bli operakompositör,
trots att han knappast kunde spela piano.
På 1830-talet inledde han sin karriär som självlärd operakapellmästare. Under de närmaste
tio åren studerade han flitigt komponerandets teknik och konst och 1842 kom hans första
stora framgång med operan Rienzi. Året därpå kommer sedan Den flygande holländaren,
som sedan utvecklas vidare i Tannhäuser och Lohengrin.

Samröre med en tysk revolutionsrörelse tvingade honom under några år i landsflykt till
Schweiz, Paris och Venedig. I Schweiz påbörjar han arbetet med jätteverket Niebelungens
ring, med operorna Rhenguldet, Siegfried och Ragnarök. Han skrev själv alla texter. En
plötslig kärleksaffär gjorde att han avbröt arbetet och i stället skrev den erotiskt laddade
operan Tristan och Isolde.

1864 kallades Wagner till Munchen av den då tjugoåttaårige kungen Ludvig II av Bayern.
Kungen kom sedan att bli hans beundrare och mecenat i stort sett hela livet ut.
1870 gifte sig Wagner med Franz Liszts dotter Cosima. Makarna flyttade till Bayreuth,
där Wagner skapade en festspelsteater för sina egna verk. Hans sista verk, mysterie-
spelet Parsifal uppfördes där 1882.
Numera hålls i Bayreuth årligen de så kallade Bayreuth-festspelen, årets höjdpunkt för
alla älskare av Wagner. Köerna till biljetter kan vara årslånga.
Festspelen har i alla år sedan Wagners död, med
undantag för krigsåren, genomförts i familjen Wagners
regi

Wagner revolutionerade operan med sitt musikdrama, ett
allkonstverk där dikt, musik, bildkonst och skådespeleri
förenades.
Wagner utnyttjade de instrumentala resurserna till det
yttersta, utökade instrumentbesättningen och införde
ovanliga och nykonstruerade instrument.
Wagner fick ett mycket stort inflytande på sin samtid och
på många senare kompositörer.

Att Wagner har kommit att bli kontroversiell sammanhänger
med hans politiska skriverier. Han ansåg nämligen att ingen
kan dikta utan  att politisera. Främst handlar hans skriverier
om tysk nationalism. Han ansåg att det främsta hotet mot
det sant tyska var fransk och judisk påverkan. 1850 gav han
ut skriften Judendomen i musiken, där han bland annat
angriper judar i allmänhet och särskilt de judiska tonsättarna
Meyerbeer och Mendelssohn.
Han var tidvis anhängare av rasteorin som menade att den
arisk/germanska rasen var överlägsen andra raser.
Hans teorier kan sammanfattas sålunda:
För att återupprätta den ariska rasen krävs av tyskarna
- Att de blir vegetarianer
- återupprättar kristendomen
- stoppar rasblandning mellan arier och i första hand judar

Wagner var alltså uttalad rasist och fientlig mot judar.
Det är alltså inte svårt att förstå att 200-års minnet av
hans födelse inte firas i jordens alla länder.

Källor: Wikipedia och Bonniers musiklexicon 
                                                                                                                                                                                               

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar