torsdag 30 mars 2017

APRIL MÅNAD


I april gläds vi åt barmarken, fröjdas åt blåsippan, tvättar fönster, plockar grenar och pinnar,
äter ägg, väntar på Valborg.

Dagen är över fjorton timmar lång i Skåne, nära femton timmar i Svealand, gott och väl
sexton timmar i det snöiga Lappland.

Men ingen kan säga oss varför april heter april. Det latinska adjektivet apricus betyder solig
och ingår i ordet aprikos, men det är högst osäkert om det också har med april att göra.
Det latinska verbet aperire betyder öppna, men det är ovisst om det kan ha något att göra med
april. Någon romersk gud som har hetat något liknande tycks aldrig ha existerat.

BONDEPRACTICAN. Tryckt i år.

APRILIS- Gräsmånad
April månad kallar man mig
att plöja och så lärer jag dig.
Jag låter slå nu min Median,
att jag min sundhet hafva kan.


NÅGRA MÄRKEN TILL VÄDERLEKENS FÖRÄNDRING
Mars torr, April våt och Majus kall,
Fyller Bondens Lador all.
Men April torr och ren
är Bonden till stort Mehn.

HOROSKOP
Två stjärnbilder dominerar april månad
Väduren 20 mars till 19 april
Oxen  20 april till 20 maj

I VÄDUREN är godt att vandra och att köpa varor.
Den som är född uti Väduren kan vara okysk, blifver
lätt karg och förtruten, blifver snart vred men snart blid igen.

I OXEN är det godt att göra Bröllop, att afvänja barn, att
bygga, köpa och sälja, godt är att så och plantera. Ett barn födt
 under oxen får godt och saktmodigt mål samt känner sig själf uti sitt Samvet.

Underlag: "Om allt möjligt" av Alf Henrikson samt Bondepractican

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar