måndag 6 mars 2017

MATRESAN


Vi skall nu göra en matresa tillsammans med Sherwoodskogens kulinariske expert Alf
Henrikson. innehavare av tallrik nr 1 i Gastronomiska Akademien 1972-1995. Han övertog
tallriken efter Fritjof Nilsson Piraten.


OM LIVETS MIDDAGSHÖJD
Somliga njuter sin tournedos,
andra sin lax i spenat.
Men gamla har magen att tänka på,
och barn bryr sig sällan om mat.

RÅGBRÖD
Jag äter min smörgås om vintern
och undrar var rågfältet är,
som gav sina levande, närande frön
till den mörka produkt jag förtär.
Det bör stundom ha susat i sommarens vind
innan skördetröskorna kom,
och jag hoppas att bonden var gladlynt och klok,
men det vet jag ju ingenting om.

SALTKARSREFLEXEN
Många är de som innan de smaka sin mat
griper ett saltkar och saltar rejält på sin föda.
Kockars förmåga av kryddning och husmödrars möda
tilltror de icke att göra en rätt delikat.
Stekarnas utsökthet, såsernas levande själ
börjar de måltiden med att salta ihjäl.

MAMMAS ROTMOS
Lätt glömmer man sitt modersmål,
om hans öde faller sig så.
Han förgäter ock sina fäders tro
och får annat att tänka på.
Men sin mammas rotmos
och ärter och fläsk
dem glömmer han inte ändå.

KAVIAR
Tyst giver fisken sin ättelägg
till pris åt kräftor och kockar.
Den värper oss många miljoner ägg
men kacklar aldrig och skrockar.


EN FRÅGA OM FÄRG
Tänk om champagnen var blå
som de druvor som ger den?
Skulle det gå att få ner den då?
Åjo, det skulle väl gå.

BURKÖL
Vinet besjunger i evighet
mången gentil fyllerist.
Men att ingen av burköl har blivit poet,
det är sant och visst.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar