torsdag 9 januari 2020

400 MILJARDER KRONOR SENARE


Nej, vi skall inte lägga 400 miljarder på ett tåg som kommer att vara föråldrat redan när 
det  kommer 2045. Det är enorma summor man talar om. Den svenska statsbudgeten 
uppgår årligen till drygt 990 miljarder kronor. Nära 40% av en hel årsbudget skulle alltså 
högfartstågen kosta.
Stockholms Handelskammare har tidigare presenterat beräkningar för vad det tänkta 
snabbtåget skulle kosta, liksom vilka alternativa infrastrukturlösnigar som därmed skulle 
gå om intet. Snabbtågen gynnar främst södra halvan av landet.
De som vill ha igenom det här förslaget anför miljön som huvudargument och kritiker 
drar sig för att ge moteld. Detta gäller även tåg- och rälsrelaterade förslag. Allt som inte 
är bil eller flyg är av godo.
Men det är en statisk syn på den mänskliga förmågan att  utvecklas. Det som är bästa
tänkbara fortskaffningsmedel i dag kommer sanno-
likt att visa sig urtida redan om några år. Man kan
exempelvis anta att bilparken med tiden elektrifieras
och att bilar och bussar utsläppsmässigt blir att jäm-
föra med tåg. Snabbtågens miljöpåverkan skulle en-
ligt beräkningar innebära att projektet blev klimat-
neutralt först år 2070-2080.

Det finns dessutom många intressanta budgetjämför-
elser att göra. Det gamla hederliga begreppet "Hur
många sjuksköterskor motsvarar det?" kan översättas till det för tiden högaktuella om-
rådet brott och straff. Vi finner då att ett års kostnad för rättsväsendet uppgår till  46 
miljarder kronor. Snabbtåget suger i sig drygt åtta och ett halvt års rättväsende med 
poliser, domstolar, fängelser och kriminalvård.

Det är S, MP, V och C som ställer sig bakom detta korkade förslag. Med M, SD, KD och 
utanför blir det inga snabbtåg.

På det hela taget är snabbtågsidén ett osedvanligt uselt förslag, oavsett från vilket håll 
man granskar idén. Dessutom blir tidsvinsterna med de här tågen ganska obetydliga om 
de skall stanna någon gång efter vägen och ta upp passagerare.


Fakta: Maria Ludvigsson, SvD och Toröredaktionen















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar