tisdag 4 februari 2014

ÅDALEN

Ifrån vår Dalbyredaktion har följande både dramatiska och lärorika berättelse inkommit
om händelserna i Ådalen på 20- och 30-talet, händelser som ännu lever kvar i många
svenskars medvetande.

Ådalen med den forsande Ångermanälven hör till de vackraste platserna i norra Sverige.
Området gränsar till Höga Kusten, som finns med på Unescos världsarvslista.
Ådalen och det lilla samhället Lunde har varit platsen för två megahändelser i Sverige
under 1930-talet, båda med ond, bråd död som slutresultat.
1920-talets slut och början av 1930-talet kännetecknades i Sverige av stor fattigdom,
delvis som en följd av vikande konjunkturer,
börskraschen i USA, den våldsamma och
ohämmade inflationen i Tyskland, där ett
frimärke kunde kosta flera miljoner mark.
Den sociala oron var stor i hela västvärlden,
inte minst i Sverige.
Ådalen var kantat av sågverk och pappersmasse-
fabriker, och när Graningeverken aviserade om
lönereduceringar som en följd av konjunkturen,
så utbröt strejk och SAF kallade in strejkbrytare.
Detta resulterade i att hela Ådalen gick i strejk. Den
14 maj 1931 avgick ett protesttåg anordnat av
transportarbetarförbundet mot det lilla samhället
Lunde och genom en serie av olyckliga omständlig-
heter ingrep militär mot demonstrationståget och
öppnade eld varvid 5 personer dödades och 5 skadades. Händelsen väckte våldsam ilska i
hela Sverige med stora demonstrationer som följd, bland annat i Stockholm med 150 000
deltagare. Händelsen väckte stor internationell uppmärksamhet och låg senare, 1969, till
grund för Bo Widerbergs uppmärksammade film "Ådalen 31".

En annan uppmärksammad händelse vid det lilla
samhället Lunde var byggandet av Sandöbron. Bron
skulle bli världens längsta frispännande betongbågbro
och skulle bli (och blev) ett ingenjörsmässigt mäster-
verk. Bygget påbörjades med uppförandet av en gigan-
tisk formställning på kanten av älven, som när den var
färdig svängdes och bogserades ut över älven och för-
ankrades i älvkanterna. Bara detta företag var i sig själv
ett mästerverk. När bågformen var på plats påbörjades
gjutningen, som pågick kontinuerligt dygnet runt. När
endast 10-12 meter av brospannet återstod att gjuta, så
gav formen vika och allt rasade ner i älven. 50 byggnads-
arbetare omkom och den materiella skadegörelsen blev
omfattande, bland annat som en följd av en flodvåg som
uppstod i älven och som krossade bryggor, fiskebodar
och strandnära hus. Man blev aldrig på det klara med
orsaken till raset, men året därpå återupptog Skånska
Cementgjuteriet, nuvarande SKANSKA, arbetet, men denna gång med en fast broställning
vilande på pålverk i flodbädden. Bron färdigställdes och invigdes 1943 och var länge
världens längsta betongbågbro med sitt vackra 264 meter långa fria spann. Raset rönte
stor uppmärksamhet, men 2:a världskrigets utbrott dagen efter det stora raset fick naturligt-
vis den största mediala uppmärksamheten.


Höga kusten-bron byggdes 1993-97 över Ångermanälvens mynningsvik mellan Veda och
Hornö. När bron byggdes var den Sveriges högsta byggnadsverk med bropelare som sträcker
sig 180 meter över vattenytan. Spännvidden mellan pelarna är 1210 meter, obetydligt kortare
än Golden Gate-bron, som är 1280 meter.













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar