söndag 16 november 2014

STRÖMKARLEN


                                                               NÄCKEN

                Var fjortonde dag, läser jag, och blir därvid alldeles kall,
                 uträknas sjöregleringen i riket medelst matematikmaskin av Vattenfall.
                 Det förskräckliga med detta är ingalunda att man lagar så att min lampa skiner
                 utan det kusliga är att omdöme och erfarenhet kan byggas in i matematikmaskiner.
                 Det har en expert på dylika ting sagt i gårdagens blad
                 och över detta förhållande var han tydligtvis både stolt och glad.
                 Risken är då att man överlåter överväganden av alla arter
                 åt kompletta idioter som kan räkna till två med astronomiska farter.
                 Hur samhället bör planeras och var vi bör förlägga våra vägar och hem
                 skall enligt vad jag inhämtar redan i stor utsträckning utspekulerats av dem.
                 Men detta med vattenståndet synes mig vara ett särskilt betänkligt drag i det hela
                 ty det innebär att  man har uppdragit åt strömkarlen att multiplicera i stället för att fela.
                 Det förefaller mig föga troligt att han är lämplig till detta kall
                 liksom det är mindre sannolikt att fiolspel bör uppdras åt kalkylatorerna i Vattenfall.
                 Skulle det emellertid vara till det allmännas båtelse
                 att  de byter arbetsuppgifter med varandra, så ber jag om förlåtelse.

                     H

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar