söndag 3 april 2016

APRIL MÅNAD


I april gläds vi åt barmarken, fröjdas åt blåsippan, tvättar fönster, plockar pinnar, äter ägg, väntar
på Valborg.
Dagen är över fjorton timmar lång i Skåne, nära femton timmar i Svealand, gott och väl sexton
timmar i det snöiga Lappland.
Men  ingen kan säga oss varför april heter april. Det latinska adjektivet apricus betyder solig
och ingår i ordet aprikos, men det är högst osäkert om det också har med april att göra.
Det latinska  verbet aperire betyder öppna, men det är ovisst
om det kan ha något att göra med april.
Någon romersk gud som hetat något liknande tycks aldrig
 ha existerat.

BONDEPRACTICAN (tryckt i år)

    APRIL MÅNAD SÄGER

    April månad kallar man mig
    att plöja och så lärer jag dig.
     Jag låter slå nu min Median,
     att jag min sundhet hafva kan.


     I April månad skall man bruka en god drick som
     gifver människa ett sundt lif. Rättika och
     Kabutz skall man icke öfverflödigt bruka, förty
     de giva ondt flott. Man må väl låta Medianen och
                                                       sätta koppor.

Underlag: "Om allt möjligt" av Alf Henrikson och Bondepractican
   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar