fredag 29 september 2017

SVENSK LÄRARUTBILDNING


                                                              Utbildningen av lärare

Häromdagen sade Jan Björklund (L) att Sverige skall få en skola i världsklass.
Han inser förhoppningsvis att då måste vi satsa på lärarutbildningen.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
När lärarläget runt om i landet skall redovisas är det främst bristen på så kallade "behöriga"
lärare som redovisas. Behörig blir man sedan man genomgått en lärarhögskola eller har mot-
svarande kunskaper.

Skolöverstyrelsen gör sig skyldiga till en felsyn då man ideligen för fram detta med behörig-
het som allena saliggörande värdemätare på lärarkvalitet. I första hand är det pedagoger skolan
behöver, behöriga eller inte behöriga.

Lärarutbildningen är idag omvittnat dålig. Målsättningen för utbildningen och därmed ut-
bildningens innehåll är oklar. Idag duger det inte att kunna rabbla teorier utformade av
pedagoger från förra sekelskiftet. Nu skall det handla om att kunna hantera problemen i
klassrummen. Hur gör man när eleverna inte lyssnar? Det är pedagoger och lärare som
kan fungera som lagledare skolan behöver. Det är synnerligen viktigt att sökande till lärar-
utbildningen får klart för sig detta innan utbildningen börjar. Alla klarar inte detta!
En lärare som förmår entusiasmera sin klass behöver inte befara oro i klassrummet.
Det torde vara långt viktigare att en lärare är bra pedagog än att
han är kunnig i detaljfrågor.

Som skolan ser ut idag är det kristräning som behövs. Studiero är en förutsättning för bra
inlärande. Många som redan jobbar i skolan borde också lära sig detta. En fortbildning
av lärarkåren i pedagogik och krishantering bör sättas igång snarast.

Sherwoodskogens hjärnarbetare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar