söndag 29 januari 2012

PEST ELLER KOLERA ?

Även vi i Sherwoodskogen drabbas av förkylningar och snarlikt elände då och då. Vi satte oss
ner en dag och funderade över sjukdomar av det här slaget.
Man får skilja mellan pandemier och epidemier. Den förstnämnda är en infektionssjukdom, som
drabbar de flesta länder och en stor del av den totala befolkningen, medan en epidemi endast
drabbar ett enskilt land.
Tre pandemier har drabbat jordens befolkning under 1900-talet. 20-40% av befolkningen har
drabbats varje gång.

- Spanska sjukan 1918-21. I Sverige avled 35000 och i hela världen 50-100 miljoner.
- Asiaten 1957. Drygt 300 000 insjuknade i Sverige.
- Hong Kong-influensan 1968-70- En miljon svenskar insjuknade.

2000-talet inleddes med den influensa som först kallades Mexikanska influensan. Men efter
protester från Mexiko döptes den snabbt om till Svininfluensan och efter ingripande från ECDC,
europeiska smittskyddsmyndigheten, kallas den nu "Den nya influensan". 2009-10 dog 18000
människor i världen av denna sjukdom.
Fågelinfluensan har tidigare bedömts som ett allvarligt hot, men det är först på senare år som
WHO funnit mutationer som möjliggör smitta mellan människor. Tidigare fanns bara smittvägen
fågel-människa.
Enligt svenska smittskyddsinstitutet utgör luftburna virus på sikt de största hoten, t ex
Marburgsviruset och Ebolaviruset. Båda är ytterst aggresiva.
Influensapandemi är klassat som det näst största hotet mot mänskligheten efter miljöförstöringen.

KROPPSHOTELLET

Min kropp fungerar faktiskt som ett lägenhetshotell
en företeelse i faunan inte särskilt orginell
rätt ofta får jag vara värd för allehanda smått
och städse pågår kampen i mig mellan ont och gott

Det vimlar av baciller och av virus överallt
kanhända för att vädret är så fuktigt, rått och kallt
men flera mikroorganismer säkert redan har
nog letat upp mitt kroppshotell för rum finns säkert kvar

Men när de flyttat in då genast uppstår det problem
för hyresvärden mår ej bra och vill bli av med dem
men några vägrar flytta, de vill ställa till förtret
och några är på genomresa, varthän ingen vet

Saneringen har nu satts in, hotellet skall bli tömt
jag skriver ner en åtgärdslista, ingenting är glömt
jag duschar, dricker honungsvatten, blir ej bättre alls
och nästa morgon vaknar jag med ont uti min hals

Så jag ber stadens läkare att komma med ett råd
och ganska snart så har jag fått ett välrustat förråd
nu alla hyresgästerna i kroppen dom skall ut
och dom i halsen allra först, den saken är akut

Min sambo, mina barn de inte känner nå´t besvär
det var då skönt att inte dom har drabbats av det här
och halsbesvären som jag fick de var av lindrig art
och medicinen som blev kvar den har jag nogsamt spart

Men inte stänger jag hotellet för en incident
för värre saker än så här har säkerligen hänt
i detta som i annat bör man vara fatalist
för visste man vad som skall ske, då vore livet trist

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar