barligen på trafikövervakning. Det vore naturligtvis lämpligare att satsa på den tunga
brottsligheten, rån, stölder, misshandel, kvinnofridsbrott, skjutningar och knarkhandel.
Procenten uppklarade brott är fortfarande uppseendeväckande låg för alla ovan uppräk-
nade brottstyper.
Kan det möjligen vara så att vägtrafikanterna är lättare att handskas med och därför,
kanske omedvetet, prioriteras i arbetet? Det bättrar på statistiken och statskassan
tillförs "frikostiga" bötesbelopp.
Så höga belopp som det nu är fråga om kan
vara svåra att klara för många, medan de
välsituerade bara betalar och kör vidare.
Vi måste komma ihåg att en fortkörning inte
alltid behöver vara ett "brott". En stunds oupp-
märksamhet på en vägskylt kan räcka, och de
är ganska många numera.
Man frågar sig om de här bötesnivåerna har
varit föremål för seriös behandling. Är de grans-
kade av ett riksdagsutskott eller är de bara en
produkt mellan tummen och pekfingret av någon
i Trafikstyrelsen eller på Åklagarämbetet.
Se här nedan, skall vi verkligen stillatigande
acceptera detta?
BÖTER VID TRAFIKFÖRSEELSER
Fortkörning
På 50-väg 1-10 km/t för fort 2000kr
över 30 km/t 4000kr och körkortet i fara
Snabbare vägar 1-10 km/t 1500kr
31-35 km/t 3600kr och körkortet i fara
Skyddsutrustning
Ej använt bälte 1500kr
Ej kollat att passagerare an-
vänt bältet. Vuxna 1500kr
Barn 2500kr
Ej an vänt hjälm 1500kr
Rödljus, stopp- och väjningsplikt
Kört mot rött med bil 3000kr
-"- med häst 1500kr
Ej stannat vid stoppskylt, bil 2500kr
-"- med cykel 1000kr
Ej stannat för gående, bil 3000kr
-"- cykel 1500kr
Däck
Mindre än 1,6 mm sommardäck 1200kr
-"- 3 mm vinterdäck 1200kr
Ej använt vinterdäck när det krävs
1/12 till 31/3 1200kr
Kört med dubbdäck 16/4 till 30/1
om det ej är vinterväglag 500kr
Utrustning
Baklyse ur funktion, bil 1600kr
Framlyse defekt, bil 1600kr
Kört utan lyse i mörker med bil 1200kr
Övrigt
Skjutsat på cykel 500kr, båda får böta
Omkörning vid omkörningsförbud, bil 3000kr
Ej blinker vid sväng, bil 500kr
För nära framförvarande,bil 2000kr
Släpvagn och last
Böter bestäms beroende på hur procentuell övervikten är.
Vid övervikt mer än 50% skickas ärendet till åklagare. Körkortet i fara.
Vid lägre övervikt för släpvagnsvikt, axeltryck och boggitryck gäller
ungefär följande:
1-20% 2000kr
21-30% 2500kr
31-40% 3000kr
41-50% 4000kr
Vid högre värden skickas det till åklagare, Körkortet i fara.
Det bör observeras att man kan dra in körkortet av en lång rad orsaker som inte alls
behöver ha med trafik att göra.
Vad sägs om den här listan?
Underlag: Transportstyrelsens hemsida mm
En kommentar: Enligt bloggredaktörens uppfattning lever Transportstyrelsen ett eget liv,
över polis och medborgarna som de är satta att betjäna och helt utan "Fingerspitzgefuhl".
Om 8 bilister av tio kör för fort på ett visst vägavsnitt (här skulle vi kunna få in massor
med böter, sade en polischef om trafikläget vid norra länken), skulle detta faktiskt kunna
bero på att maxfarten är för lågt satt på det här vägavsnittet! Eller är nästan hela befolkningen
fartdårar? Huruvida dårarna finns på vägen eller någon annanstans, vill vi låta vara osagt. /Bloggredaktören
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar