onsdag 3 april 2019

TUNNEL UNDER FEHMARN BÄLT


Fehmarn Bält-tunneln är en planerad förbindelse mellan danska Rödby på Lolland
och tyska Puttgarden på ön Fehmarn. Tunneln kommer att innehålla en fyrfilig motor-
väg och en tvåspårig järnväg. Den kommer i princip att få samma sträckning som
färjelinjen Rödby-Puttgarden. Den 17,6 kilometer långa tunneln blir världens längsta
kombinerade väg- och järnvägstunnel.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
BESLUTSPROCESSEN
Förbindelsen har diskuterats i flera årtionden. När Stora Bältbron och Öresundsbron
stod klara har Danmarks regering engagerat sig för det här projektet. Tyskland har
inte varit lika intresserat. Först när Danmark erbjöd sig att ensamt lösa finansieringen
accepterade Tyskland projektet.
Tyska förbundsdagen godkände fördraget i februari 2009 och Danska Folketinget i
mars samma år, varefter den egentliga planeringen kunde inledas. Myndigheterna
i tyska Schleswig- Holstein kommer inom de närmaste veckorna att  skriva på sitt
godkännande. Byggherren, statliga Fehmarn A/S, säger i ett pressmeddelande att båda
länder är nu överens om hur tunneln skall byggas.
På tysk sida har det dock inkommit mängder av protester, främst av miljöskäl. Även
Scanlines som driver färjetrafiken har protesterat. Fehmarns förhoppning är emellertid
att tunneln skall vara klar 2028.

ANSLUTNINGAR
På tysk sida kommer man att bygga en 30 km
lång motorväg mot Lybeck samt att öka järn-
vägskapaciteten till dubbelspår. Detta skall
vara klart när tunneln tas i bruk. På dansk
sida ökar man också till dubbelspår fram till
Rödby samt elektrifierar hela banan. Tågen
skall kunna köras med 180 km/t i stället för
dagens 130. En tågresa från Hamburg till
Malmö kommer att ta 3 timmar.
För bilresenärer blir vägen från Sverige till
kontinenten avsevärt kortare.

KOSTNADER
Byggkostnaderna för förbindelsen beräknades 2010
bli 5,1 miljarder euro, därtill kommer för Danmark
landanläggningar för 6,7 miljarder DKK eller 900
miljoner euro i 2007 års priser. De tyska kostnaderna
stannar vid 840 miljoner euro i 2003 års priser.
Omkring 3000 personer beräknas komma att arbeta
med tunnel i åtta och ett halvt år.


BYGGET
I maj 2013 påbörjades arkeologiska utgrävningar. En
del remarkabla fynd gjordes, bland annat en 5000 år




gammal stenyxa med ett intakt träskaft, som legat 
syrefritt i leran.
Det egentliga tunnelbygget förväntas tidigast komma 
igång 2019-2020, då juridiska processer som byggets
motståndare inlett förväntas vara avklarade.
Tunneln blir en så kallad sänktunnel, där förprodu-
cerade tunnelsegment sänks ner i havsbotten. Väg
och järnväg läggs bredvid varandra. Tunneln kommer 
att få tio små utvidgningar, grottor, där dock endast
fordon med tillstånd får stanna, där olika tekniska
installationer placeras.

Underlag: Sydsvenskan, Wikipedia


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar