onsdag 14 augusti 2019

ÄR FRANCHISING LIVEGENSKAP?


Tänker du starta ett eget företag? Det finns många olika svenska företagsmodeller
att välja mellan: aktiebolag, handelsbolag, kommanditbolag, enskild firma osv.
En affärsmodell som vuxit lavinartat på senare tid är franchising. Många startar sitt
första företag som franchisetagare och många nysvenskar ser här ofta en möjlighet
att etablera sig på den svenska arbetsmarknaden.

VAD ÄR FRANCHISING?
Franchise är en affärsmodell där ett varumärke, koncept eller produkt kan användas
av en näringsidkare mot en avgift till varumärkesägaren.
Metoden kan användas inom praktiskt taget varje område av vårt näringsliv där för-
säljning av varor, tjänster eller service finns.

ORDET
Ordet "Franchise" hör egentligen inte hemma
 i svenskt språkbruk. Det engelska ordet har
länge varit erkänt och accepterat och är, i likhet 
med ord som leasing, deal, factoring numera 
ett internationellt begrepp.
Ordet kommer från latinets "franco" som betyder
rättighet eller previlegium.

TILLÄMPNING
Nu för tiden står begreppet Franchising för en förmån från en varumärkesägare till
en person eller företagare att mot en kostnad få använda ett beprövat affärskoncept
för att sälja  produkter eller tjänster i det aktuella namnet. Vissa normer och regler
måste följas för att skydda varumärkets status.
Huvuddelen av verksamheten regleras av vanlig lagstiftning men härutöver finns
omfattande specialbestämmelser för verksamheten.
Exempel på franchisekoncept är McDonald´s, Pressbyrån, ICA, Lindex, Seven-Eleven,
KFC, Avis  m fl.
I dag finns runt 700 franchisesystem i Sverige med cirka 35 000 franchisetagare. Mer än
120 000 personer arbetar inom branschen som omfattar allt från detaljhandel, restau-
ranger,  fasighetsförmedling, bensinstationer till  försäkringar och begravningsbyråer.

Andelen oseriösa franchisegivare är dessvärre alltför stor. De franchisetagare som 
lämnar sin verksamhet med skulder hör man sällan talas om eftersom de är bundna av 
sekretessklausuler. De standardavtal som används i branschen är  mycket snåriga
och omfattande, ett 40-tal sidor. De är genomgående skrivna till fördel för franchise-
givarna. Det handlar om en relation som är mycket obalanserad- ofta med ett stort
internationellt företag å ena sidan och en ensam småföretagare på den andra.
Många av bestämmelserna i avtalen kan kallas oskäliga.



Franchisetagaren är dessutom utsatt för en hård kontroll från givaren. Lokalen är
som regel hyrd av franchisegivaren utan besittningsrätt för den andra parten. Detta
skapar naturligtvis otrygghet. Franchisetagaren sätter dessutom sin egen privat-
ekonomi som pant i avtalet vilket innebär en stark beroendeställning

Skiljeklausuler är obligatoriska i standardavtalen. En sådan bestämmelse i avtalet
innebär att tagaren inte kan gå till domstol för att lösa en tvist. Ett normalt skiljeför-
farande kan bli en mycket dyr historia.
. Förlorar franchisetagaren tvisten tvingas han betala för skiljedomskostnader och båda
parters advokatkostnader. Slutsumman kan hamna på miljonbelopp.
I praktiken innebär detta att majoriteten av franchisetagare inte har råd att få sin
tvist prövad och blir alltså kvar i sin livegenskap.

Underlag: Fd chefsjuristen vid TCO Stig Gustafsson, AB´s debattsida.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar