onsdag 25 september 2019

GRETAS TAL VID KLIMATTOPPMÖTET


Greta Thunbergs segling till USA och FN:s klimattoppmöte har väckt uppmärksamhet 
världen över. Ceneralsekreterare António Guterres har före mötet sagt nej till långa tal
och ja till konkreta handlingsplaner som leder till minskade utsläpp av växthusgaser.

-- Om vi inte snabbt förändrar vårt sätt att leva hotar vi livet självt. Glaciärer smälter
och korallrev dör. Skogsbränder härjar och tillgången på vatten sinar. Stormar blir mer
intensiva och frekventa. Jag har sett det med egna ögon, inledde Guterres mötet.

Greta Thunberg var personligen inbjuden till mötet och gick till talarstolen direkt efter
generalsekreteraren. Konferenciern frågade 16-åringen vad hon hade för budskap till
världsledarna i församlingen. -- Mitt budskap är att vi har ögonen på er, inledde hon
och fick applåder och skratt. Men stämningen förändrades snabbt i salen. Greta Thunberg
höll talet samtidigt som hon pressade bort arga tårar:

--Allt det här är fel. Jag borde inte vara här uppe. Jag borde vara i skolan på andra sidan 
havet. Ändå kommer ni till oss ungdomar för hopp. Hur vågar ni? Ni har stulit mina 
drömmar och min barndom med era tomma ord.  Ändå är jag en av de lyckliga.
Folk lider. Folk dör. Hela ekosystem kollapsar. Vi är i början av ett massdöende -
 och allt ni kan prata om är pengar och
 
 sagoberättelser om ständig ekonomisk 
tillväxt. Hur vågar ni?
I över 30 år har vetenskapen varit kristall-
klar. Hur vågar ni fortsätta titta bort?
Ni kommer hit och säger att ni gör tillräck-
ligt, medan politiken och lösningarna som
behövs inte är i närheten av vad som krävs.
Ni säger att ni hör oss och förstår allvaret.
Men oavsett hur ledsen och arg jag är kan 
jag inte tro på det. För om ni verkligen för-
stod situationen och ändå struntade i att 
agera skulle ni vara onda. Och jag vägrar
att tro att ni är det.

Hon fortsatte sitt tal med att ge exempel på vad som krävs för att hålla uppvärmningen
nere under 1,5 grader. Avslutningen av hennes tal:

Inga planer som presenteras här i dag kommer att ligga i linje med vad som krävs. 
För dessa siffror är för obekväma för er.
Ni är ännu inte tillräckligt mogna för att säga som det är.
Ni sviker oss. Men unga i dag har börjat förstå ert svek. Alla framtida generationers ögon
är på er. Om ni sviker oss kommer vi aldrig att förlåta er. Vi kommer inte låta er komma 
undan. Här och nu drar vi en gräns. Omvärlden har vaknat och förändring är på väg
vare sig ni vill eller inte. Tack.

Talet ledde till en uppsjö av hyllningar i hela världen - bland annat från Frankrikes
president Emmanuel Macron. Skådespelaren och aktivisten Alyssa Milano, som anses
vara skaparen av Metoo-rörelsen, berömde Greta inför sina 3,6 miljoner följare på
Twitter: "Vi är välsignade som har den här krigaren som kämpar för den mänskliga 
anden", skriver Milano. Många var påtagligt berörda av Gretas tal.
Brittiska nyhetskanalen Sky och flera andra internationella kanaler visar klipp
där Greta Thunberg med eld i  blicken betraktar Donald Trump.












Underlag: Massmedia, bl a Expressens New York korrespondent Tomas Kvarnkullen
                   





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar