lördag 28 september 2019

SVENSKA KURVOR


Det är en och annan här i Sherwoodskogen som frågar sig vad SVT Nyheter egentligen
sysslar med. Nu har ett par av damerna där dragit igång en utredning om svenskarnas
kurvor, vägkurvor alltså. Med hjälp av främst Trafikverket har man kommit fram till att
det finns kurvor på de svenska vägarna och att många av dessa är branta, snäva och
farliga. Vilka kriterier de använt för sin granskning är inte känt men uppenbarligen har 
de utgått ifrån att alla vägtrafikanter håller den maximala fart som är tillåten i anslutning
till respektive kurva. Håller man denna fart kan vissa kurvor vara för snäva och rentav
farliga. Men vi frågar oss, vilka trafikanter håller 
max  fart i alla kurvor, tydligen alltför många.

Vi trodde faktiskt att trafikanterna  är 
skyldiga att anpassa farten efter omständig-
heterna, väg-, väder- , ljusförhållanden och 
annan trafik. Råder speciella förhållanden 
vid någon särskild kurva måste naturligtvis 
varningsmärken ange detta och eventuellt
måste kanske maxfarten sänkas.
Orsakerna till att olyckor  sker i                                                              Kungens kurva 1946
anslutning till kurvor är uppenbarligen att 
denna utmärkning saknas och att många åker för fort.                                                                                        
HUR ÄR DET MED RESPEKTEN FÖR FARTGRÄNSERNA? 
Tydligen är det så att många har börjat tappa respekten för fartskyltarna som vägarna
ibland kryllar av. Orsakerna till detta är nog att trafikanten många gånger inte ser något
logiskt samband mellan vägens beskaffenhet och vägavsnittets fartgränser. De flesta har kanske provat vad det innebär att på E4, till exempel längs flygets vägbaser i Småland, konsekvent hålla angivna maxfarter, som regel 110 km/t. 
Bortsett från lastbilar och bussar med färdskrivare, blir man omkörd av i det närmaste 
alla medtrafikanter, man upplever sig själv som ett väghinder. 
Detta måste väl rimligen tyda på att maxfarten är för lågt satt . 
120 km/t vore många gånger en lämpligare fart, den tycks de flesta gilla och acceptera
på bra vägar. Anser Trafikverket att fartgränserna är rätt satta på den här typen av 
vägar, så bejakar man samtidigt det orimliga i att snart sagt varenda trafikant borde
bötfällas och efter upprepade förseelser fråntas körkortet.
Maxfarten, om den är rätt satt, skall innebära att inga överträdelser får ske.
På många vägavsnitt har man numera höjt maxfarten till 120 km/t vilket är bra, men
i tätorterna är det fortfarande kaotiskt. Där kan men som bekant möta skyltar med
fartgränser från 20 till 80 km/t.

Damerna på STV Nyheter och beslutsfattarna i Trafikverket, ta er en funderare på detta!

Underlag: Körkortsinnehavare i Sherwoodskogen

                           

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar