måndag 2 augusti 2021

ETT FÖRLEGAT MONOPOL


 ETT FÖLEGAT MONOPOL UR TAKT MED TIDEN

Är det någon sorts naturlag att vi måste leva med ett statligt bolag som har ensamrätt på försäljning av vin och sprit? Är vi svenskar verkligen oförmögna att sköta oss utan att staten bestämmer hur, var och när vi handlar alkohol? Svaret är naturligtvis nej. Men man frågar sig hur har det kunnat bli så här?
Vi svenskar har alltid haft ett komplicerat förhållande till berusning. Har det med kylan att göra eller beror det på vårt lutherska arv med nyktert vardagsliv och rejäl helgdagsfylla? Eller är det så enkelt att vi inte producerat druvvin i Sverige förrän nu, eller att vi först i våra dagar efter ett intensivt umgänge med vinländer i många år har lärt oss uppskatta viner?


Under 1900-talets början blev statens lösning förstatligande. 1922 var det till och med nära att vi fick alkoholförbud. I stället fick vi ett Systembolag med den märkliga hybriden motboken.


Denna statliga tilldelningskontroll skulle minsann lära folk alkoholvett. När den avskaffades 1955 skapades dagens Systembolag. Nu skulle svenskarna i stället med lock ock pock läras gå från brännvin till druvvin. En noga uttänkt plan som blev mycket framgångsrik.
1995 förändrades allt när vi gick med i EU. Nu skulle vi bli en del av Europa. Med nöd och näppe fick vi behålla Systembolagets detaljhandelsmonopol med hänvisning till folkhälsan.
Nu har det gått mer än 25 år sedan EU-inträdet. Vår omvärld har förändrat  - men inte den svenska alkoholpolitiken.

Systembolaget försvarar sin ensamrätt med näbbar och klor. Likt en myndighet sköter de inte bara detaljhandeln med alkohol - de styr även över alkoholforskning, statistik och debatt. Ofta med ytterst tveksam vetenskapligkvalitet. Allt med ägarens goda minne. Det är obegripligt att denna statliga koloss kan få fortsätta i samma form trots att de har haft grava problem med mutor och systemutnyttjande.
Stora utländska vinbolag har numera lärt sig hur man kringgår Systembolaget och köper in sig på Systemets hyllor med hjälp av marknadsföringspengar eller kalla det gärna mutor. Kapitalismen möter monopolet.

Läget börjar nu bli akut för Systembolaget att anpassa sig till verkligheten - kanske till och med konkurrensutsättas. Glöm inte att vi numera gör druvvin i Sverige. Gårdssförsäljning av vin börjar därför bli alltmer aktuellt och rimligt hos oss i likhet med vad som sker i de stora vinländerna.
Brännvinsbältet finns inte längre kvar.

Underlag: Mikael Mölstad via Toröredaktionen



























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar