fredag 30 december 2011

DATASPELANDET


Dataspelandet breder ut sig i landet. Spelen och kringutrustningarna blir allt mer sofistikerade. Många, i synnerhet ungdomar ,fängslas av spelen så till den milda grad att de helt uppslukas av dem.De blir fångar i en artificiell verklighet som kännetecknas av våld och hänsynslöshet. Spelen handlar ofta om kamp man mot man där alla medel är tillåtna för att förgöra motståndaren. Psykologer, lärare och föräldrar tycks inte ta spelandet på allvar.Det finns tydliga åldersgränser för varje spel, säger man. Men detta har ju inte haft någon effekt, har det visat sig. Så länge barnen kommer iväg till skolan i tid, så är det väl ingen fara, säger aningslösa föräldrar.I själva verket är det så att alla barn och ungdomar påverkas av dessa våldscentrerade spel,fast i olika omfattning. Barn från stabila hemmiljöer kanske inte påverkas så mycket. Men hur är det då med alla andra barn? Några har föräldrar som slår dem,några mobbas i skolan. Andra barn far illa på annat sätt, missbrukande föräldrar, arbetslöshet osv. Många barn och ungdomar bär därför ofta på aggretioner och
hämndbegär och kanske hat riktat mot personer i omgivningen eller
myndigheter som vid något tillfälle vägrat hjälp i en krissituation.
Säkert får man utlopp för sådana känslor under spelandet, det kan man nog
utgå ifrån. När man slagit, sparkat och dödat tillräckligt länge, fast
i spelandets form, hur nära till hands ligger det då inte att detta
beteende också kan påverka en ung människa när spelet är slut? Det sägs att många svåra brott begås under inflytande av sprit och droger. Har då inte ett intensivt spelande samma effekt som en verklighetsavskärmande drog? Tillkommer det då alkohol eller andra droger kan det bli tal om ödesdigra effekter.
Vi måste därför med all kraft försöka bryta den här våldsspiralen och
försöka inympa moraliska normer och en mänsklig etik vid konstruktion
och saluförande av dataspel. Skall det nödvändigtvis vara våld finns
ju mycket annat att välja bland, t ex Ufos, Aliens och allehanda
odjur som hotar mänskligheten och vår planet.
Mot ovanstående bakgrund finns anledning att fråga sig, vad är egentligen
verkligt?

VAD ÄR VERKLIGT?

Saga och verklighet imaginär
dataspelsvågen är skuld till det där
normlöshet blev ju en följd utav det
dessutom skapas en falsk verklighet

Ungdomen tror att det galna är rätt
för det har dom nyss i sitt spelande sett
så sparka och slå den som svagare är
med ljud och med färg rätt effektfullt det är

Totalt utan medkänsla spelandet sker
blott känslor av makt spelet sannolikt ger
förbud hjälper knappast, blott upplysning krävs
måhända en gång att beroendet hävs

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar