fredag 23 december 2011

REGIONSINDELNING

Jag har setat för mig själv ute i Sherwoodskogen och funderat på detta med en ny indelning av landet i regioner. Jag har kollat med Marion vad hon  tycker, och hon håller med om följande:
,
Så här bör Sverige delas upp i framtiden

Region             Omfattning 
1                 Skåne, Blekinge

2                  Jönköpings län, Kronobergs län, Halland

3                 Östergötland, Kalmar län, Öland, Gotland

4                  Västergötland, Gbg, Bohuslän, Dalsland

5                   Södermanland, Närke, Västmanland

6                   Sthlm-  och Uppsala län

7                   Värmland,  Dalarna och Gävleborgs län

8                   Jämlands- och Västernorrlands län

9                   Västerbotttens- och Norrbottens län


För att detta skall stämma med en ev ny landstingsindelning , bör man också ha en uppfattning om var de s k regionssjukhusen är/bör vara belägna.

Reg 1    Malmö  Lund                            Reg 5  Örebro
       2    Jönköpings  Växjö                           6  Sthlm   Uppsala
       3    Linköping                                        7  Falun
       4   Göteborg   Skövde                            8  Östersund  Sundsvall
                                                                     9  Umeå


Jag känner mig ganska tillfreds med det här förslaget till ny regionsindelning. Fram-
kommer inga starka invändningar mot förslaget tänker jag gå vidare med det på
något sätt. Nägon fölkomröstning torde knappast vara vare sig möjlig eller lämp-
lig.Hur skulle i så fall frågorna till svenska folket formuleras?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar