onsdag 28 december 2011

OXELÖSUNDSBOR - VAKNA

Oxelösunds inte särskilt hedrande placering i kommunrankingen för en tid sedan var ju inte särskilt förvånande. Det är ju en följd av en lång rad missade möjligheter till expansiva satsningar.
Men först och främst måste man ju bestämma sig för om man överhuvudtaget vill vara med på tåget om det bär iväg framåt för kommunen.Vill man satsa på en positiv utveckling finns det faktiskt mängder av åtgärder man skulle kunna vidta. Men då skall man utgå från de speciella förutsättningar Oxelösund har i olika avseenden. Allt överskuggande är då att i kommunen finns en av ostkustens allra bästa hamnar.Detta förhållande måste utnyttjas.Till detta skall läggas att här finns också en järnväg och en motorväg som löper ända ner till hamnen. Oxelösund har alltså ett utomordentligt läge för expansiva satsningar. I dagsläget skall i stort sett all långtradartrafik österifrån, från Finland. Baltikum och Ryssland tas in och passera Stockholmsområdet. Huvudelen av dessa transporter har destinationer söderut. De skall alltså dirigeras på trånga stockholmsgator ut på E4. Detta är ju fullkomligt korkat. Dessa stora transportmängder
skall naturligtvis tas in i landet söder om Stockholm. Oxelösund är ju perfekt för ändamålet. Därifrån finns ju
motorvägen ut till E4. För containertrafiken gäller samma förhållanden. Här finns också en järnväg att tillgå
ända ner till hamnområdet. Vad gäller hanteringen av oljor i hamnen har sannolikt Oxelösund försuttit sin chans.Efter beslutet att lägga ner oljehanteringen vid Loudden torde det nu vara klart att Gävle tar över denna verksamhet. Dock finns det ju anledning att se över oljehanteringen i den här delen i landet, bland annat beroende på Skavstas expansion.Det finns många band mellan Oxelösund och Nyköping. Behovet av bra förbindelser finns mellan orterna. Behovet tillgodoses i dag med bussar. Dessa följer vidlyftiga färdvägar och restiden kan bli avsevärd. Men nu finns det faktiskt en järnväg mellan orterna.Varför inte utnyttja den med en rälsbuss eller något liknande fordon, restid ca 10 minuter. Skavstas fantastiska uppgång till Sveriges tredje flygplats borde glädja alla i den här delen av landet. Inte minst borde det glädja Oxelösunds kommun. Men ,såvitt känt, satsar inte kommunen ett öre på flygplatsen. En annan viktig näringsgren för Oxelösund borde ju vara turismen. Med det storartade läge kommunen har borde ju expansionsmöjlighterna vara mycket gynnsamma. Attraktiva bostadsområden har ju skapats på senare tid, på Jogersö och Femöre osv. Få åtgärder får ju ett så snabbt genomslag som välbelägna bostäder till rimliga priser. Vindkraften skapar kanske inte så många nya arbetstillfällen, men den behövs ju. Just nu försfaller det som om kommunens vilja att solidariskt delta i det här arbetet är ganska lågt. Kommunen är naturligtvis starkt beroende av SSAB. Men beroendet får ju inte gå nästan till gränsen för självutplåning. SSAB är naturligtvis inte förtjänt av dramatiska förändringar inom kommunen. Man kräver säker tillgång på energi ,hamnkapacitet, vägar, järnväg, arbetskraft osv. Det är självklart att en kommun med vilja att expandera kan hamna på kollisionskurs med ett företag av SSAB storlek. Sådana problem har alla kommuner som vill expandera. Det gäller ju också Oxelösund..Kommunledningar finns ju för att lösa problem av det här slaget.. Klarar man inte den uppgiften måste ju ledningen bytas ut. Dessvärre får man ibland det intrycket att man i Oxelösund inte tar utvecklingsfrågorna på tillräckligt stort allvar, invånarantalet minskar, medelåldern ökar, antalet barnfamiljer blir färre. Allt detta är oroande. Ända ut i Sherwoodskogen har vi märkt detta. Därför tar jag mig friheten att utbrista, Oxelösund-vakna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar