Svarta lådan är en populär men ålderdomlig
benämning på ett flygplans båda färdskrivare.
De är rödfärgade för att lättare kunna hittas:
- en färdregistrator ( Flight Data Recorder),
där uppgifter från den senaste halvtimmen
sparas om flygplanets position, höjd, fart,
färdriktning, attityd, roderutslag mm.
- en ljudregistrator ( Cockpit Voice Recorder),
där sparas piloternas samtal med varandra
och med flygledningen samt bakgrundsljud
under de två senaste timmarna.
De två färdskrivarna i varje flygplan är mycket
stöt- och brandtåliga och ska i de flesta fall
kunna överleva ett haveri ( de placeras i stjärt-
partiet) så att de lagrade uppgifterna kan an-
vändas i en haveriutredning. Skrivarna är också
försedda med " pingsändare ", ultraljudsändare
som underlättar lokalisering av dem i vatten.
EXEMPEL PÅ ÅTERFUNNA LÅDOR
I Juni 2009 störtade ett Air Franceplan i Atlanten på väg från Rio de Janeiro till Paris. Lådorna återfanns av en sjörobot på 4000 meters djup efter nära två år i saltvatten
Efter torkning och rengöring kunde informationen utnyttjas av haverikommisionen.
I det aktuella fallet med det nedskjutna passageraplanet MH17 uppges att lådorna upphittats och överlämnats till malajsiska myndigheter vilka i sin tur har lämnat dem till holländska myndigheter som skall leda haveriutredningen. Utvärderingen av banden skall ske i Storbritannien.
FÖRESLAGNA FÖRBÄTTRINGAR
ICAO har föreslagit följande förbättringar från 2018:
- Batterikapaciteten ökas från 30 till 90 dagar
- Räckvidden för spårsignalen ökas från två till åtta kilometer
- Lådorna skall vid haveri skjutas ut automatiskt vid kontakt med vatten samt ges flytförmåga.
- Eventuellt införs en tredje låda med bilder på instrumentpanelen.
Källa: Wikipedia
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar