torsdag 24 juli 2014

SVARTA LÅDAN

Svarta lådan är en populär men ålderdomlig
benämning på ett flygplans båda färdskrivare.
De är rödfärgade för att lättare kunna hittas:

- en färdregistrator ( Flight Data Recorder),
   där uppgifter från den senaste halvtimmen
   sparas om flygplanets position, höjd, fart,
   färdriktning, attityd, roderutslag mm.

-  en ljudregistrator  ( Cockpit Voice Recorder),
   där sparas piloternas samtal med varandra
   och med flygledningen samt bakgrundsljud
   under de två senaste timmarna.

De två färdskrivarna i varje flygplan är mycket
stöt- och brandtåliga och ska i de flesta fall
kunna överleva ett haveri ( de placeras i stjärt-
partiet) så att de lagrade uppgifterna kan an-
vändas i en haveriutredning. Skrivarna är också
försedda med " pingsändare ", ultraljudsändare
som underlättar lokalisering av dem i vatten.

EXEMPEL PÅ ÅTERFUNNA LÅDOR

I Juni 2009 störtade ett Air Franceplan i Atlanten på väg från Rio de Janeiro till Paris. Lådorna återfanns av en sjörobot på 4000 meters djup efter nära två år i saltvatten
Efter torkning och rengöring kunde informationen utnyttjas av haverikommisionen.

I det aktuella fallet med det nedskjutna passageraplanet MH17 uppges att lådorna upphittats och överlämnats till malajsiska myndigheter vilka i sin tur har lämnat dem till holländska myndigheter som skall leda haveriutredningen. Utvärderingen av banden skall ske i Storbritannien.

FÖRESLAGNA FÖRBÄTTRINGAR

ICAO har föreslagit följande förbättringar från 2018:

-  Batterikapaciteten ökas från 30 till 90 dagar
-  Räckvidden för spårsignalen ökas från två till åtta kilometer
-  Lådorna skall vid haveri skjutas ut automatiskt vid kontakt med vatten samt ges flytförmåga.
-  Eventuellt införs en tredje låda med bilder på instrumentpanelen.


Källa: Wikipedia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar