fredag 16 januari 2015

GREKISKA DRAMER

I ETT NÖTSKAL

Det gamla grekiska dramat blomstrade på
400-talet f. Kr. och delades upp i tragedi
och komedi. De gamla dramerna är teaterns
konservburkar, evigt fräscha. Deras krigsoffer,
fadersmord och hämndlystna gudar går lekande
lätt att tolka om till moderna politiska och
psykologiska konflikter.  Sofokles till höger.

DÅTIDENS OSCARSGALOR

" Det går inte att tävla i konst", fnyser ofta
tongivande s k tyckare om spektakel som
Melodifestivalen och Oscarsgalorna. Men nu
är det så att det grekiska dramat, en hörnsten i
västerlandets kultur,  består av just gamla
tävlingsbidrag. Greklands viktigaste teater-
festival gick av stapeln i Aten i mars. Röstningen
var komplicerad för att undvika fusk. Sådana som
Aristofanes och Sofokles tävlade ofta och gärna-
och var lika måna om att vinna som ABBA var 1974.
Till höger: Homeros med lyra.

TEATRARNA

Flera antika friluftsteatrar finns bevarade. Än i dag hörs
ett normalt samtal ända upp till översta bänkraden.
Antalet personer i varje scen måste dock begränsas starkt.
Till höger: Teatern i  Epidauros.

NÅGRA MEGAKLASSIKER

MEDEA.  Tragedi av Euripides
 Medea överges av sin man Jason. Hon hämnas genom
att döda inte bara hans nya fru, utan också sina egna och Jasons söner. Den feministiska
tolkningen är att hon är offer för en oförlåtande manskultur och kan bara hämnas genom
barnen.

ANTIGONE. Tragedi av Sofokles
Kung Kreon förbjuder Antigone att begrava sin bror, som angripit staden Thebe. Hon hänger
sig, Kreons son slänger sig på svärdet och även hans fru begår självmord. En politisk
tolkning är att makthavare tvingar medborgarna att bete sig omänskligt.

OIDIPUS, Tragedi av Sofokles
Kung Oidipus får reda på att han genom ödets nyck dödat sin far och gift sig med sin mor.
Han sticker ut sina ögon och går i landsflykt, medan modern/frun hänger sig.
Psykologisk tolkning: Freud låter Oidipus ge namn åt den fas då små pojkar är förälskade
i sin mamma.

LYSISTRATE. Komedi av Aristofanes
Den rådiga atenskan Lysistrate uppmanar sina medsystrar att kärleksstrejka för att få
männen att sluta kriga. Efter missöden och förvecklingar lyckas planen och ett party
utbryter på Parthenon. Feministisk tolkning: Fred går att uppnå om bara männen ställs
mot väggen.







Underlag: Göran Everdahls Bildningsakuten







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar