torsdag 14 juli 2016

MARDRÖMMEN




En vacker eftermiddag i juli, några veckor före kräftpremiären, som förr inföll en vecka in i
augusti, låg Alf Henrikson på en filt i gröngräset och drömde.

                   MARDRÖMMEN
            Jag drömde i gröngräsets ånga
            där nyss jag slöt ögonen till
            att kräftor i år fanns det många
            men däremot missväxt på dill.

            Förtvivlan i bröstet jag kände
            och ängslan från huvud till fot.
            Ja, det var ett namnlöst elände
            för vilket jag icke såg bot.

            Min lättnad var alltså ej ringa
            när åter jag vaknade till.
            Ty kräftor ännu fanns det inga
             men däremot uppsjö på dill.


             Ur: Vers, Glam, Varvet kring solen, del 1






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar