lördag 3 juni 2017

GÖTA KANAL


Några av de våra i Sherwoodskogen är medlemmar i en sångkör. De flesta av sångarna
i kören tillhör kategorin "sjunger hellre än bra". Icke desto mindre älskar vi sången och
deltar gärna vid repetitioner och framträdanden.
För några dagar sedan besökte kören Motala på inbjudan av deras lokala kör " Baltzar
von Platenkören".  Vi sjöng för varandra en halv dag. Efter lunchen for vi ut på en
sightseeingrunda med vår buss. Allt var mycket sevärt och intresseväckande, i
synnerhet allt vi fick se och höra om Göta kanal som rinner genom Motala.

KANALEN
Göta kanal är en 190,5 km lång kanal som förbinder Östersjön med Kattegatt. 87 km av
den är sprängd eller handgrävd. Tillsammans med Trollhätte kanal och Göta älv bildar
kanalen en 390 km lång vattenväg genom Sverige. Den är Sveriges största byggnads-
projekt någonsin.


HISTORIA

Så vitt man vet var biskop Hans Brask, han med
brasklappen, den förste som 1525 föreslog att kanalen
skulle byggas. Men det skulle dröja  till en bit in på
1800-talet innan idéerna blev verklighet. Mannen
som skulle förverkliga planerna var Baltzar von Platen,
(1766-1829). Hans planer fick stöd av Gustav IV Adolf.
12 april 1810 fick han tillstånd av alla berörda myndig-
heter att börja bygga kanalen.
Han fick hjälp av den engelske kanalbyggaren Thomas
Telford, skaparen av Caledoniakanalen i Skottland.

BYGGANDET
I maj 1810 togs de första spadtagen vid Motala och Forsvik.
58 000 indelta soldater från 16 olika regementen arbetade med
grävningen, tillsammans med ett tusental ryska krigsfångar. Grävningarna av kanalen utfördes
till största delen för hand med järnskodda träspadar. De gjorde tillsammans 7 miljoner dags-
verken. Varje dagsverke varade i 12 timmar. Baltzar von Platen fick aldrig se Göta kanal
färdig. Han dog 1829. Kanalen invigdes av Karl XIV Johan 1832.


KANALENS BETYDELSE
Sin största betydelse hade kanalen under ett halvsekel
under den tidiga industrialismen i Sverige. Totalt upp-
nådde godsmängden 100 000 ton per år som mest.
Först på 1870-talet överträffades den godsmängden av
järnvägen, som succesivt övertog huvuddelen av de
tidigare kanalfrakterna.
På 1930-talet minskades kanalens betydelse kraftigt till
förmån för tåg- och landsvägsfrakter.
Båtlivets snabba tillväxt under 1970-talet gjorde att
kanalen rustades upp. Kanalbolaget har gjort stora
satsningar på att återskapa den gamla kanalmiljön och
idag är kanalen ett av Sveriges mest värdefulla kultur-
historiska objekt.
2007 gick 10 passagerarfartyg i regelbunden trafik längs
kanalen, antalet minskar år för år. 2007 passerade 5700
fritidsbåtar kanalen.  Under högsäsong tar hela kanalresan
5 -7 dagar. De gamla dragvägarna längs kanalen är i dag
mycket populära cykelleder.

I Sherwoodskogens tankesmedja har vi tagit fram flera
användningsområden för kanalen,"Sveriges blå band" som
den kallas ibland, eller "Skiljsmässodiket" som den också
heter, Slussningarna är inte alltid helt problemfria.

GÖTA KANAL
Hollands kanaler dom fryser
vart tionde år eller så
skridskofantasterna myser
för då kan dom åkträning få.


Stor nationalsport är detta
för skridskor man uppskattar mest
är bara vädret det rätta
kanalisar fylls, det blir fest

Göta kanal alltid fryser
en obanad vinterklenod
ögon på skridskofolk lyser
för att de plötsligt förstod

Här kan man skapa en bana
miltals med säkraste is
plötsligt så kan alla ana
ett underverk på enkelt vis

Skridskofolk bör engageras
kommuner och landsting också
snöröjning snabbt rekvireras
vi holländarna måste slå.

Underlag: Sherwoodskogens turistdetalj

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar