lördag 9 december 2017

DEWARS OF PERTH


För några år sedan gjorde några från Sherwoodskogen en rundresa i Skottland. Bland 
annat besöktes  en Wiskyfirma ett par mil från Edinburgh, Dewars of Perth, mest 
känd för sin storsäljare "White Label". En av deltagarna lämnar här en kort rese-
berättelse.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag har varit och sett på en whisky-fabrik
det var Dewars i Perth, den var helt magnifik
uti Skottland den låg
och jag kommer med tåg
ifrån golfsportens stamort i världen
i St Andrews vid Edinburgh är den.


Ifrån små  brännerier man råvaran fick
en strid   ström av tunnor från dessa det gick
denna rågsprit man tar
häller i stora kar
och rör om till en jättelik blandning
och så  vidtar en märklig förvandling.


För nu träder han fram denne rödnäste man,
mr Dewars of Perth, ingen annan det kan
blanda till så det blir
ljusbrunt livselixir
som han ger rätta smaken och färgen
och receptet har mannen i märgen.


Som en mästerkock går han så värdig och tjock
och han avsmakar drycken i kritrandig rock
men hans näsa är röd
varslar om tidig död
mannens uppgift man ärver i släkten
här hos Dewars är han arkitekten.


I förseglat kuvert i ett valv har man lagt
ett recept som är hundra år gammalt man sagt
det är Dewars klenod
där beskrivs den metod
som den mannen förvarar i minnet
när han tillreder whiskyn och ginet.


När besöket var slut och jag ämnade gå
på White Label han bjöd mig att provsmaka då
en helt underbar tår
sent jag tackar och går
när jag kände jag druckit tillräckigt
och min näsa var röd så förskräckligt.


Underlag: Självupplevt






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar