måndag 18 december 2017

VILTOLYCKAN


Djupt inne i Sherwoodskogen har några sherwoodbor ett fritidshus. Det var här denna
olycka inträffade.
En jägare skall inte bara kunna skjuta bra, han måste också kunna alla de krångliga
regler som har med jakträtt att göra.
Ännu krångligare blev det den här gången när ett rådjur blev påkört på vägen utanför
fritidshuset och när det döda djuret hamnade strax utanför huset. Vi låter husägaren
berätta. Han var inte hemma just när det hände, men en granne började agera på egen
hand....

Ett rådjur blev nermejat av en bilist
och djurkroppen for in på gärdet
en sedvanlig olycka men ganska trist
för grannen vill strax veta värdet.

För gärdet var mitt just där rådjuret låg
och grannen han ringde polisen
i kroppen han nog mycket köttvärde såg
hans gryta stod redan på spisen.

Intresset han visade smittade mej,
i andanom hägrar filéer,
jag forskar i saken och fann att det ej
var läge för egna idéer.

Här gällde nu lagen att markägaren
blott hälften av kroppen får taga
och resten av djuret det tillfaller den
som innehar rätten att jaga.

Med jakträtt så avses den mark varifrån
som rådjuret sprang ut på vägen
med avsevärd möda och per telefon
jag hittar en man, oförvägen.

Med motorsåg hämtar han genast sin bit,
min dröm om filéer den bleknar,
och grannen han kallade slaktaren dit
och jag ganska enkelt beräknar:

En halva för jakträtten, den gick ju snart
sen grannen får hälften av resten
en kvarts bit av kroppen till slaktarn så klart
och själv blir jag helt blåst på festen.

Underlag: Självupplevt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar