torsdag 21 december 2017

TROLLSTIGEN


Den här bilresan har fått förnyad aktualitet. 2018 är det valår i Sverige, och då gäller det
att bestämma sig för på vilken sida av vägen man skall åka, till höger eller till vänster eller
i mittfilen.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vi körde Trollstigen ett år
den bergväg som i Norge går.
Den slingrar sig runt fjordarna
högt uppe över gårdarna.
Längs vägen är det branta stup
som störtar ner mot mörka djup,
tyvärr är vägen smal
och stundtals mycket hal.
Till höger, fram, jag har min fru,
till vänster, bak, min dotter, sju.
Jag kör väl rätt försiktigt
men tycks ej lyckas riktigt.

För resan störs av vilda tjut
som mor och dotter häver ut,
"för långt till höger", skrek min fru,
"för nära kanten åker du".
"För långt till vänster", dottern kvad
"kör mitt i vägen" hon mig bad.
Och farten ansågs hög,
ej mycket åt dem dög.
Av all den skönhet vägen ger
från våran bil vi inget ser.
Jag blev rätt yr i hatten
och höll mig hårt i ratten.

Långt efteråt när år har gått
och borgarna har makten fått
jag kom att tänka på det där
och mina bilkörningsbesvär.
För fyrpartiregeringen
den måste nog, förmodligen,
få höra samma sak 
från väljarna därbak.
"För långt till höger, bromsa ner",
"styr upp i mitten" centern ber
"håll vänster", så går färden,
som styrs av Sifos värden. 



Underlag: Självupplevt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar