söndag 10 mars 2019

ATT KÖRA BIL FORT


En av oss äldre i Sherwoodskogen har haft körkort och kört bil sedan 1954. I 65 år har
han kört omkring på vägarna, överskridit fartgränserna några gånger men aldrig
orsakat någon allvarligare olycka eller varit rattonykter.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Men i vintras hände det som inte borde få hända. Han fastnade i en fartkontroll som nyköpingspolisen hade satt upp. Laserkameran registrerade 142 km/t, tillåten fart var
110 km/t. Bortsett från ett par långtradare som han var i begrepp att köra om var
motorvägen helt fri från trafik. Han var mycket väl medveten om att körkortet riskera-
des vid den här farten. Men en stunds ouppmärksamhet på farthållningen räckte för
att detta skulle hända.. Utan större samvetsföre-
bråelser hade han tidigare under åren några gånger
överträtt fartgränserna med både 10 och 20 km/t och
betalat för dessa förseelser, men aldrig med 30 som
han gjort nu.  Resultatet blev nu körkortsindragning
i två  månader, standardpåföljden säger Transport-
styrelsen när han överklagar påföljden. Han över-
klagar vidare till Kammarrätten och åberopar dålig
kollektivtrafik i Sherwoodskogen. långa avstånd till
affärer mm. Förhoppningen att 65 års ganska klander-
fri  körning skulle ge någon form av rabatt hjälpte föga.

Trafikförseelser räkas inte som brott i vanlig mening. Vid sådana sätts ju straffsatsen i
i proportion till brottet i en stigande skala, grövre brott ger strängare straff och omvänt.
2 km/t i för hög fart borde ju rimligen vara i det närmaste försumbart, men inte enligt
trafiklagen. Där är gränsen knivskarp, 2 km/t ger 3500 kr i böter och körkortsindrag-
ning.

Naturligtvis börjar man fundera över rimligheten i trafiklagstiftningen. Stannar jag
inte vid en stoppskylt på en öde väg, utan trafik och med god sikt, är det lika allvarligt
som om vägen var livligt trafikerad? En bilist
skall alltid göra tecken vid filbyte, gäller det

också om han är ensam på vägen?
Fartgränserna på vägarna är en helig ko för
många men inte för alla Åker man på en flyg-
raka nere i Småland och överskrider fartgränsen. 
Är detta "brott" lika allvarligt som om man 
överskrider fartgränserna på Essingeleden?

Hur gick det då för vår körkortslöse vän i Sher-
woodskogen?
När han fråntogs körkortet fick han en handling
av polisen som medgav bilkörning i 48 timmar för
att ge vederbörande en chans att klara ut sitt transportbehov närmaste tiden. I det aktuella
fallet var det en duktig fru som med visst välbehag tog hand om bilnycklarna och skötte
alla transporter de två månaderna. Vår man fick åka med som passagerare och begrunda
sitt öde. Vi. hans vänner, tror att denna händelse var en nyttig läxa. Om de 50 milen
mellan bostaden i Sherwoodskogen och fritidshuset i Skåne tar 5 timmar eller 5 timmar
och 30 minuter att resa är i princip helt oväsentligt liksom allt annat onödigt  jagande efter
tidsvinster.
Det är den läxa han lärt sig!

Underlag: Eget
 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar