måndag 25 mars 2019

SIDENVÄGEN


DEN GAMLA SIDENVÄGEN
På karavanvägar fördes redan från andra århundradet f.Kr. siden från Kina till länderna
vid Medelhavet. Hela resan tog ett par år med
kamelkaravan. Men få handelsmän transporte-
rade sina varor hela vägen. Vanligare var att en
handelsman köpte en last, transporterade den
en bit av  vägen, sålde den sedan vidare till nästa
handelsman för vidare transport.
Handelsvarorna bestod  inte bara av siden utan 
även av guld och kryddor. Handelsvägens guldålder inföll under Tang-dynastin på
600-800-talen. När Marco Polo färdades längs vägen i slutet av 1200-talet hade den
redan börja förlora i betydelse och den blev helt betydelselös när man upptäckt sjö-
vägen till Indien via Goda Hoppsudden 1498.

I juni 2014 valdes en 5000 km lång del av Sidenvägen, belägen i Kina, Kirgizistan
och Kazakstan tillsammans med 33 specifika platser längs vägen in på Unescos
världsarvslista.

DEN NYA SIDENVÄGEN
Kinas nya sidenväg - världens största 
infrastrukturprojekt- är en biljon-
satsning som skall frakta varor till 
lands och till sjöss till tre kontinenter.
Den nya sidenvägen är inte en utan 
en rad handelsvägar tvärs över Asien 
genom Kazakstan och ett flertal nya
hamnar i Sri Lanka, Bangladesh, Oman, 
Irak och hela vägen till Venedig. 
Och nya vägar och järnvägar ända till  London. Den senaste europavägen öppnar 
snart och går  genom Kazakstan. 
Projektet finansieras med bidrag från Kina och med investeringar från berörda länder.
En av de fascinerande satsningarna är 
den på tågfrakt tvärs igenom hela Asien.
 
Volvo har faktiskt redan börjat. De tar 
bilar från Daqing till belgiska 
Zeebrugge.

Tillgång på fraktkapacitet till rimliga
kostnader kommer sannolikt att starkt
förstärka Kinas konkurrenskraft på den europeiska marknaden framöver.

Underlag: Massmedia


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar