onsdag 8 maj 2019

SAGAN OM MILJÖPARTISTEN

 

Det var en gång en miljöpartist som gärna ville ut och resa och se sig omkring i
Europa. Att åka bil var inte att tänka på innan det fanns elbilar med lång räckvidd
att köpa. Att flyga hade blivit allt för dyrt efter de senaste höjningarna av flyg-
skatten som han själv hade medverkat till. Vad återstod sedan? Båt kanske? Men
nya rön visade att båtåkandet var mycket skadligt både för hälsan och miljön. Då
återstod bara tåget. Detta skulle han satsa på till semestern. Järnvägar finns det  ju
i hela Europa. En rejäl tågresa fick det bli.
En morgon när han slog upp morgontidningen fick han kaffet i vrångstrupen när
han läste en artikel om tågåkande i Europa av en sakkunnig person vid Statens väg- transportforskningsinstitut. Bertil Hylén hette författaren. 
Ungefär så här skrev han:
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Regeringen tänker uppenbarligen satsa 50 miljoner kronor 2019 på nattåg ner till
kontinenten och mera pengar skall komma följande år. Vill Sverige driva tågtrafik på
kommersiella villkor är det fritt fram, internationell persontrafik i Europa är avreglerad
sedan många år. Det fanns för några år sedan nattåg mellan Köpenhamn och Tyskland,
men de lades ner liksom de flesta andra nattåg i Europa. Det finns ingen marknad för
nattåg. I stället för 12 timmar med tåg väljer folk två timmar med flyg.
Internationell tågtrafik är komplicerad. Det krävs tåglägen (plats i en tidtabell och 
vagnar) långt i förväg. För 2019 är det för sent. Att klämma in svenska nattåg blir
nästan omöjligt. Alla svenska sov-och liggvagnar behövs i Sverige. Några ytterligare
finns inte att tillgå, inte ens 2020 . Svenska vagnar är dessutom för breda för kontinen-
ten. För trafik över Öresund och Stora Bält ställs särskilda krav på bromsar mm.
Om staten vill satsa pengar på nattåg till Europa
måste trafiken upphandlas. Oberoende av vem
som skall tillhandahålla tågsätt med sovvagnar,
är det en affär på flera hundra miljoner kronor.
Sovvagnar tillverkas knappast längre och att ta
fram nya lär ta minst tre år.
Först måste regeringen klara ut om det finns
någon ekonomi överhuvudtaget med nattåg?Det är tveksamt. En sovvagn med trebäddskupé tar hälften så många resande som en vanlig andraklass  vagn. 
Nattågen till övre Norrland subventioneras med skattemedel, cirka 100 miljoner per år.
I Tyskland är det betydligt dyrare att åka tåg än i Sverige. Bland annat är banavgifterna
mycket högre. Det är naturligtvis roligt med nattåg och höghastighetståg - om någon
annan betalar! 
Bertil Hylén säger som avslutning att detta med nattåg till kontinenten  är ett grönt
hugskott utan förankring i dagens resemarknad. Men detta har inte den svenska
regeringen förstått.

Vår miljöpartist får hitta på något annat på semestern. Att cykla kan ju vara ett alternativ,
gärna på en subventionerad cykel med elmotor.

SENS MORALEN:  Som man bäddar får man ligga.

Underlaget: Framtaget av Torö-redaktionen

   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar