onsdag 4 december 2019

DAGSVERSER

Under flera årtionden från omkring 1930 skrev Alf Henrikson dagsverser i Dagens 
Nyheter, ofta med anknytning till aktuella händelser men han kunde välja ämnen fritt. 
Det kunde sålunda ofta bli allmänna funderingar runt de mest skilda ämnesområden. 
Det beräknas att han skrev runt 20 000 dagsverser. Vi skall presentera några av dem 
då och då.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
                                                        VID KLARA KYRKA

                                                       Fem slog klockan i Klara.
                                                       Den trumpna folkströmmen rann.
                                                       Mitt i dess mulnaste skara
                                                        strålade hon och han.
                                                       De var unga, de hade varann.

HÅRDFRUSET
Nu faller snön över ängens mark
där nattviolerna stod
och östanvinden är kall och stark
och isar långsamt mitt blod,
men ur tundran som varar i månader än
och som drivorna hopar sig på
skall det nog komma nattvioler igen
om vi får leva till då.
VINTERVISA
Den vita yrsnön breder sig
på frusna fält idag
och alla liv bereder sig
på idel obehag.
Hu, frosten känns förlama mig
den isar visst mitt blod.
Min kära, kom och krama mig
så jag blir varm och god!
FÖRSTA ADVENT
Nu är det första ljuset tänt
för det folk som i Nifelhem bor,
vars affärsinnehavare firar advent
med  både näbbar och klor.
Charkuteristerna vässar sin kniv
och krogarnas gran lyser klart
emedan vårt religiösa liv
nu kan väntas ta fart.


SNUSFÖRNUFTET
Detta är fyra
förträffliga regler,
formulerade tidigt
vid Nilens vatten:
tänk efter om morgonen,
verka på dagen,
ät på kvällen,
sov om natten.


TRYCKTA SKRIFTER
En härlig dikt förgyller en minut.
En god roman tar alltför tidigt slut.
Ett ståtligt drama varar väl en vecka.
En enda kokbok räcker livet ut.
DE SOVANDE TRÄDEN
Träden som vakar om sommaren dag och natt
sover istället om vintern natt och dag.
Träden har mera förstånd än du och jag.
De befattar sig icke i otid med ditt och datt.

NYARE SVENSK FILOSOFI

Trötthet och leda
försvinner på freda
men olust och vånda
är tillbaka på månda.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar