torsdag 22 augusti 2013

JAKTMINNEN

Vår korrespondent i Rödeby har ägnat sig åt jakt i många år. Här följer en kort
berättelse om jakten förr i tiden.

När jag var ung började jaktsäsongen den 18 maj, då var morkullorna
lovliga. Det var lätt för mig att komma ihåg dagen, det var samma dag
som min mor fyllde år. Tjusningen med morkullejakten var att när man
stod på passet i skymningen, när lövskogen just hade börjat knoppas,
då fick man höra det karaktäristiska lätet " knorr, knorr, knisp".
Lyckades man någon gång skjuta ner en morkulla så vart det sedan
svårt att hitta dom. Deras färg smälte väl samman med terrängen.
När jag tänker tillbaka på den jakten så borde jag
nöjt mig med att lyssna till deras knorr, knorr, knispande
och låtit dom leva. Det var ju inte mycket matnyttigt på
den lilla fågeln.
Augusti månad, om jag minns rätt, var det tillåtet att jaga
duvor och änder. Duvjakten var intensiv i samband med
slåttern. Man satte sig, väl kamoflerad, i någon dikesren
efter att ha placerat en bulvan på något lämpligt ställe och
inväntade duvornas ankomst. Denna form av jakt brukade
ge god avkastning. Andjakten, så som jag bedrev den,
innebar att trava runt i skogen och se om det fanns några
änder i de många kärren, en jakt som inte var särskilt
framgångsrik. Jag minns ett tillfälle när jag stod och passade
vid ett översvämmat fält. Frosten hade kommit tidigt och
förvandlat den blanka vattenspegeln till blank is. Det var
en ovanlig och roande upplevelse att se änderna komma
in för att landa på det som de uppfattade som en vattenyta.
Deras förvåning måste ha varit stor när de fick kana ett
tjugotal meter på isbanan innan de fick luft under vingarna
igen. Något skjutande blev det inte då, jag nöjde mig med
att betrakta det ovanliga skådespelet.
I oktober månad var jakten lovlig på hare, rådjur och älg.
Älgjakten var årets stora händelse. Jakttiden var endast
tre dagar, tillräckligt för att skjuta en älg om man hade turen
på sin sida. Jakthistorier finns det ju så många, kanhända mera
om detta en annan gång.

Avslutningsvis en gullig historia:
Lille Lars var i hönshuset för att hämta ägg. När han gick ut
snubblade han och tappade äggkorgen. Han ropade på sin
mamma och sa att han tappat äggen. Mamman frågade om
äggen gått sönder. "Nää," svarade Lars, " men skalen gick
av dom."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar