onsdag 14 augusti 2013

TAL VID KRÄFTKALAS

Bloggredaktionens utsände i Rödeby öppnade Sherwoodskogens kräftkalas 2013
med följande ord.
Om vi som är samlade här i kväll skulle räkna samman våra levnadsår och räkna
bakåt då skulle vi hamna riktigt långt bort i tiden. Så därför får ni i kväll i fantasin
följa mig till fornnordisk tid.

Så lyssna till vindarnas sus
från fältens vajande rö
i kväll skall vi minnas Oden och Tor
och naturligtvis Frö.
Så vi borde härute på tunet
en runsten ha rest
där gräset som grönast har växt
och ur mitt förråd av sirliga runor
jag föreslår följande text:

- Robin har budat till fest
att äta och dricka
och suga på kräftors klor och ben.
Vingmän läto resa sten
av mjödet gäster rusades.-

Att rista och resa en runsten kräver möda och svett,
så jag nöjt mig med en penna rista runorna på min servett.
Så nu, mina vänner, för kräftor och dryck av starkare don
låt oss gemensamt för vårt triumvirat tömma vårt gjallarehorn
och ber att Brage i sin himmel på harpan slår an en ton.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar