Denna bloggs lokalredaktör i Dalby i Skåne läste boken "The Spirit of St Louis" i sin ungdoms
dagar 1954, boken kom ut 1953. Nu har han läst boken igen. Hans berättelse lyder som följer.
Jag har länge lovat att bidra med ett inlägg i denna fantastiska blogg och väljer nu att berätta
lite för er om Charles Lindbergh, en av min ungdoms hjältar. Jag skall nu göra ett försök att
infria mitt löfte och jag gör det med hjälp av boken och diverse andra källor.
20 maj 1927 lyfte Charles Lindberg, då 27 år gammal, från Roosevelt Field på Long Island
med sitt flygplan Spirit of St Louis, för att 33,5 timmar senare landa på Le Bourget i Paris.
Detta var den första nonstop-flygningen över
Atlanten till Europa som en ensam pilot gjort.
I samma ögonblick som han landade blev han
hjälteförklarad och fick motta hyllningar för
lång tid framöver, hyllningar som kanske ingen
människa fått varken förr eller senare. I sam-
tidens ögon var detta stort, kanske större än den
första månlandningen i våra dagar.
Charles Lindbergh hade arbetat som postflygare för
det amerikanska postverket och var allmänt ansedd
som en oerhört skicklig och orädd pilot. Innan sin tid
i postverket hade han kuskat runt i USA med en
flygcirkus, hoppat fallskärm och jobbat som stuntpilot.
Sin flygutbildning hade han fått i dåtidens U S Airforce,
som han lämnade efter något år.
Charles atlantflygning var inte den första som hade utförts. Flera piloter före honom hade genom-
fört sådana. Redan 1919 flög två engelska piloter från Newfoundland till Irland. Men Charles
hade gjort det ensam. Det var det som var bragden, autopiloter fanns inte på den tiden.
Flygplanet som han flög var en modifierad modell
från Ryan Airline Corp, M2 hette den. Planet hade en
237 hk 9-cylindrig Wright Whirlwind motor. Planet
hade en räckvidd på 7483 km och toppfarten var
200 km/tim.
Charles hade lyckats övertala några affärsmän i
St Louis att bekosta projektet. Inklusive motorn
kostade flygplanet 10 000 dollar. Fabriken färdig-
ställde flygplanet på 60 dagar, helt enligt Charles
anvisningar.
Förutom prissumman för atlantflygningen, 25 000
dollar, fick Charles motta mängder av hedersbevis-
ningar, bland annat franska Hederslegionen och
brittiska Medal of Honor.
Senare i livet arbetade han som testpilot och stigfinnare åt flera flygbolag för att öppna nya kontinentala linjer.Han hade då god hjälp av sin fru Anne Morrow, som han träffade i Mexico City
efter en annan spektakulär flygning med sin Spirit of St Louis från Washington D C till
Mexico City non- stop. Han lärde Anne att flyga
och hon hjälpte honom sedan som co-pilot och
radiooperatör. Med Anne fick han 5 barn. Det
förstfödda barnet blev kidnappat och en stor lösen-
summa begärdes. Händelsen gav eko i hela världen.
Lösen betalades men tragiskt nog mördades ändå
barnet, som återfanns några veckor efter dådet. En
man vid namn Hauptman greps men erkände aldrig
mordet. Han dömdes dock till döden och avrättades.
Lindbergh gjorde många besök i Tykland under
30-talet. Han beundrade den tyska effektiviteten
och Görings Luftwaffe. Han var inte nazist, men hade
en antijudisk inställning..
Detta föranledde president Roosevelt att kalla honom nazist och förbjöd honom delta i Andra
världskriget. Men efter attacken mot Pearl Harbour blev han emellertid anlitad av flygvapnet
och gjorde 50 stridsuppdrag över Stilla Havet.
Som testpilot och stridspilot räddade han livet med
fallskärm fyra gånger.
Lindberghs tekniska begåvning var allmänt omvittnad.
Han medverkade i utvecklingen av flygplan och motorer,
Han ägnade mycket tid mot slutet av sitt liv åt miljövård.
Han kämpade intensivt för valarnas överlevnad i världs-
haven. Han understödde World Wildlife Fund och flera
andra miljöorganisationer. Genom eget arbete och
donationer skapade han den berömda hawaianska nationalparken.
Charles Lindbergh, som var av svensk härkomst, dog 1974 i en ålder av 74 år.Han efterlämnade
10 barn, 5 med sin fru Anne och 5 utomäktenskapliga barn med två systrar i Tyskland.
Hela sitt liv var Lindbergh något av en vandrande Ahasverus, kanske var det en effekt utav
barndomens flyttkarusell. Familjen Charles och Anne skiftade också bopålar ideligen. Till slut
slog sig paret ner på Hawaii, dit Charles enträget ville låta sig flygas när han låg för döden i
cancer. Begravningen hann dock äga rum innan tv-teamen från fastlandet hade anlänt. Charles
måste ha lett från sin himmel.
Inte bara en omskriven flyghjälte eller ryktbar svenskättling, utan en veritabel världsmedborgare
och osedvanligt mångfacetterad personlighet gick därmed ur tiden.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar