fredag 1 januari 2016

JANUARI


I januari håller vi oss med goda föresatser. Kastar ut julgranen, skottar snö och ser dagarna
bli längre.
De förlängs med nästan en timme i Skåne, bra mycket mer än en timme i Svealand och
ungefär tre timmar i Lappland.
Inte bryr vi oss om att januari har namn efter
Janus, som de forntida romarna alltid nämnde
först när de anropade sina gudar, ty från honom
kom begynnelsen och han avbildades med två
ansikten av vilka det ena var vänt mot det för-
gångna, och det andra mot framtiden.


BONDEPRACTICAN(tryckt i år)

Januarius, Thors månad, hafver 31 dagar.
Thors månad säger:

Jag röker mitt kött i denna tid,
Jag äter och dricker förutan nit,
Intet blod vill jag nu af mig låta:
Förty i denna månad månd´ det ej båta.


I denna månad är det godt att dricka en god dryck vin fastande, ock skall man fastandes bruka heta örter, som Ingefär, Peppar, Näglikor och
Rapaticum. Det är godt att bygga hus, flytta hus och gifva sig i Ägta stånd eller göra bröllop.

Underlag: Förutom Bondepractican, Alf Henriksons "Om allt möjligt".







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar