tisdag 13 september 2016

OM LIVET PÅ JORDEN

HÖSTMÖRKER
Redan har kungsljusen gått i frö
som saktmodigt dalar i mullen
och fyren på Hallands Väderö
blinkar åt fyren på Kullen.

Havets stjärnor,  ni många
som glittrar i diset så matt,
nu blir nätterna mörka och långa
ute på Kattegatt.

PROLETÄRHYMN
Det är mycket skadeligt
att födas adeligt.
Det är ännu mera sorgeligt
att avlida borgerligt.


SVENSK FILOSOFI
Trötthet och leda
försvinner på freda
men olust och vånda
är tillbaka på månda.

KRISTENHETEN
Älska din nästa, lymmel!
är det första av alla bud.
Men ynglingen tömde sin ölburk
under arga, hotfulla ljud.

SÅNGARLOTT
Så besviket och misslyckat livet kan bli
och vad plåga det kommer åstad!
Jag hade tänkt dikta en stor tragedi
men jag kände mig alltid för glad.

VAR GOD OCH VÄLJ
Kring varje natt är det tvenne dagar.
Kring varje dag är det tvenne nätter.
Välj vilket alternativ du behagar!
Tag åt dig det faktum du värdesätter!

FLITENS LAMPA
Trollhättan mal sina kilowatt,
och har flitigt matat min lampa i natt -
Dynamon snurrar i Älvkarleby,
men lampan bleknar, en dag börjar gry -
Nu går jag att sova och snusa.
Förgäves må Dalälven brusa.

Kortverser av Alf Henrikson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar