onsdag 15 november 2017

# ME TOO


Självklart skall män aldrig få förolämpa kvinnor genom åtbörder, handlingar eller hot med
sexuell innebörd. Att detta ändå sker har naturligtvis sina biologiska orsaker. Kvinnor är
kvinnor och män är män. Det handlar alltså om drifter som männen måste lära sig tygla.

Men hur skall man då se på kvinnorollen? Är det helt i sin ordning att unga och vackra
kvinnor exponerar sina kroppar till hälften avklädda i allehanda kampanjer i TV, tidningar,
annonsblad, till och med i tunnelbanan, och gör reklam för kläder, oftast underkläder, bad-
dräkter och allehanda varor och tjänster, särskilt inom resebranschen.
Är det kanske så att dessa vackra kvinnor i reklamen påverkar de köpstarka männen i den
riktning som affärsmännen vill?
Är det  kanske rentav så att dessa vackra kvinnor inbjuder till en klapp därbak, även om den
inte alltid utdelas? På ett sätt gör ju då kvinnorna männen till offer.

Skall det överhuvudtaget få förekomma halvnakna damer i reklamsammanhang? Det är
ju bara vackra kroppar annonsörerna är  ute efter och ingenting annat.

Alla ni damer i # Me too-kampanjen: Finns det risk för att ni är på väg att rubba det öppna,
naturliga och glada samspelet mellan kvinnor och män?

Karlar som bär sig buffligt eller rent av brottsligt åt skall naturligtvis ställas till svars för detta.
Men livet måste ju gå vidare. Då måste vi med glädje kunna se  varandra i ögonen och kramas
när vi ses, precis som vi alltid har gjort.

Bearbetat i Sherwoodskogens tankesmedja


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar