fredag 12 oktober 2018

ELBIL = KOLBIL?


I SvD pågår en debatt om elbilens roll som klimaträddare eller klimatförstörare.
Debatten har inletts av Bjarne Sjödell, civilingenjör och kraftbalansanalytiker och
Jan Hamrefors, civilingenjör, jobbar med energisystemlösningar. Vi skall kort följa 
deras första inlägg i debatten.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
I debatten låter det ofta som att lösningen när det
gäller koldioxidutsläppen är att övergå exempelvis till
 elbilar. Men när vi idag laddar elbilar i Sverige, är det
alltid med kolkraft, skriver de båda debattörerna.
Det som i själva verket händer när elkonsumtionen
ökar i Sverige är att vår elexport minskar och att el-
produktionen ökar i kolkraftverk utanför Sverige. Det
finns ingen ledig kapacitet för ickefossil el. Nej, långt
därifrån. Vill man minska sina utsläpp av CO2 skall
man avstå från att rosta sin morgonmacka, ta ett bastubad
eller ladda sin elbil. Det är faktiskt så illa att en elbil ger
upphov till större CO2-utsläpp än motsvarande bensin-
eller dieselbil.
Med alla förluster inräknade går det åt fyra gånger så
mycket i form av kol för varje kWh el i batteriet i en elbil.

Om inte vi med våra goda förutsättningar gör rätt, hur skall vi då kunna förvänta oss att övriga världen gör det? Att vår elförbrukning skulle vara miljövänlig är en tankevurpa.
Grön el producerad enligt svensk eller nordisk produktionsmix är en konstruktion av kraft-
bolagen inför avvecklingen av elmarknaden. De var
angelägna att tvätta bort gamla begrepp som marginal-
produktion och marginalpris och introducerade därför
begreppet " Svensk produktionsmix" eller "Nordisk
produktionsmix". Senare hittade branschen på olika
miljöprodukter som vattenkraft-el, grön el och sol-el.
Miljörörelsen och politikerna svalde den här bekväma
verklighetsbeskrivningen med hull och hår.

Men alla experter då, varför har inte de sagt ifrån?
Det finns många experter inom klimatforskningen
men det här med kraftbalansanalyser förstår de inte.
Vad våra politiker anbelangar så är mycket få av dem experter på någonting.

Vi har inte haft den kraftiga utbyggnaden av fossilfri
elproduktion som vi borde ha haft. Solel i större skala
har inte tagit fart i Sverige. Vindkraften har inte ökat
på fyra år. Kärnkraftens framtid är fortfarande oviss

Parisavtalet då? Syftet med detta var inte att reglera
alla detaljer. När Parisavtalet i framtiden ersätts med
ett nytt avtal som tar hänsyn till var el konsumeras får
Sverige ställa sig i skamvrån. Sverige konsumerar
mycket el per invånare och använder den vårdslöst.

I klimatdebatten hörs ibland förslag att helt förbjuda
bensin- och dieselbilar. Det kanske är bra men först
i kombination med förbud att ladda elbilar så länge
marginalproduktionen i elkraftssystemet utgörs av kolkraft.

Sammanfattningsvis, det bästa sättet att bidra till att minska Europas (och världens) klimat-
utsläpp är att dra ner på vår elkonsumtion, öka vår klimatneutrala elproduktion och exportera
mera. Men kom ihåg:  Elbil=kolbil!

Underlag: SvD  6 okt 2018
                  Bjarne Sjödell
                  Jan Hamrefors
Tack till vår medarbetare på Torö för tipset!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar