fredag 22 mars 2019

MICHELANGELO


Michelangelos fullständiga namn var Michelangelo di Ludovico Buanarroti Simoni.
Han föddes 6 mars 1475 i Caprese norr om Arezzo i Toscana i Italien. Han avlider
18 februari 1564 i Rom. Han var skulptör, arkitekt, målare och poet. Han verkade
i Florens och Rom under högrenässansen. Michelangelo överglänste alla sina läro-
mästare. Hans stil var hans egen och han skapade odödliga mästerverk i många
konstgrenar, inom skulptur, arkitektur och måleri. Michelangelo föredrog dock
att kalla sig skulptör.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
BIOGRAFI 
Michelangelos far var den högste florentinske ämbetsmannen i den delen av Toscana.
Detta underlättade i hög grad hans skolning. Om vi jämför med Leonardi da Vinci,
de var ungefär lika gamla, Leonardo var 23 år äldre. Leonardo var född utom
äktenskapet. Hans mor var en ung bondkvinna som fadern hade haft ett förhållande
med. Han fick växa upp hos sin mormor.

Michelangelo fick sin första skolning i Florens, där han fick lära sig fresktekniken
hos Domenico Ghirlandaio och sedan, under Lorenzo il Magnificos beskydd, fick
han börja på Mediciskolan, där hans talang för skulptur upptäcktes.
Här formades även hans intellekt i umgänget med filosofer, konstnärer, poeter och
lärda män som Lorenzo samlat kring sig.
Efter sin beskyddares död begav sig Michelangelo först till Bologna och sedan till Rom 
där han vid 24 års ålder utförde sitt skulpturala mästerverk Pietà (1499),
som står i Peterskyrkan 
(Översta bilden).
Vid  återkomsten till Florens högg han för stadens
räkning den 5,17 meter höga statyn David ur ett 
jättelikt  block vit marmor från Carrara. Statyn 
placerades på Piazza della Signoria. 
Idag står en kopia av statyn på platsen.(Till höger)

Andra verk från denna period är bland andra en fresk som han utförde i tävlan med 
Leonardo da Vinci. Motivet är Slaget vid Cascina, där nakna män är inbegripna
i en kamp på liv och död.
 Detta verk har varit en förebild för många konstnärer genom tiderna.

KONSTEN
År 1505 återkallades Michelangelo till Rom 
av påven Julius II och befalldes utföra ett 
gravmonument med 40 skulpturer. 
Endast en av dessa gjordes varefter
Michelangelo flydde från Rom. 
Han försonades dock med påven,
återvände till Rom och fick då i uppgift
att utsmycka hela taket till Sixtinska
kapellet( Till höger). Detta enorma arbete
tog honom 20 månader att utföra. Det mesta
gjorde han för egen hand.

Staden Florens gjorde 1527 uppror mot mediceerna och Michelangelo splittrades mellan
lojaliteten till sina beskyddare och sina republikanska sympatier. Han spelade en aktiv roll
i Florens försvar och fick i egenskap av ingenjör ansvaret för stadens befästningar. Men
när staden återtogs av mediceerna förlät man Michelangelo och han kunde återuppta
arbetet med Medicikapellet.
Han återkallades till Rom av påven  för
att utföra sin andra stora fresk Yttersta
 Domen (1534-1541)
Fresken upptar hela altarväggen i 
Sixtinska Kapellet.(Till höger).
1546 utnämndes Michelangelo till 
chefsarkitekt för Peterskyrkan och 
fick överinseende över själva 
uppförandet av kyrkan och alla sido-
byggnader. Peterskyrkans kupol och
hela västra partiet bär hans signum.
Dessutom omdanade han Kapitoliumplatsen på Capitolium. Under samma tid utförde
Micholangelo  två av sina största mästerverk, Palestrina Pietá och Pietá Rondanini.

POESI
Michelangelos inflytande som poet hade 
kunnat vara lika stort om han sonetter givits 
ut i sin ursprungliga version, vilket inte 
skedde förrän 1683. Den misshandlade
versionen gavs då ut av hans brorsbarnbarn.
Resultatet var förödande och uppmärksam-
mades endast som kuriositet. En del av hans
kärlekssonetter gavs ut i Sverige 2005 i en
nytolkning av Sverker Åström.

EFTERMÄLE
Förmodligen har ingen annan konstnär utövat
ett större inflytande än Michelangelo. I samtidens ögon var han "Den gudomlige".
Trots att hans storhet var uppenbar och erkänd ingav skaparkraften inom honom
en väldig respekt på alla, påvar, lärda, soldater. I 500 år har freskerna i Sixtinska
kapellet studerats och varit en förebild för konstnärer. "Innan man sett Sixtinska
kapellet kan man inte ha någon riktig uppfattning om vad en människa kan åstad-
komma", skrev Goethe lyriskt.

Underlag. Bra Böckers konstlexikon, 
                 Wikipedia, egna studier i Florens 
                 och Rom




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar