måndag 25 mars 2019
SIDENVÄGEN
DEN GAMLA SIDENVÄGEN
På karavanvägar fördes redan från andra århundradet f.Kr. siden från Kina till länderna
vid Medelhavet. Hela resan tog ett par år med
kamelkaravan. Men få handelsmän transporte-
rade sina varor hela vägen. Vanligare var att en
handelsman köpte en last, transporterade den
en bit av vägen, sålde den sedan vidare till nästa
handelsman för vidare transport.
Handelsvarorna bestod inte bara av siden utan
även av guld och kryddor. Handelsvägens guldålder inföll under Tang-dynastin på
600-800-talen. När Marco Polo färdades längs vägen i slutet av 1200-talet hade den
redan börja förlora i betydelse och den blev helt betydelselös när man upptäckt sjö-
vägen till Indien via Goda Hoppsudden 1498.
I juni 2014 valdes en 5000 km lång del av Sidenvägen, belägen i Kina, Kirgizistan
och Kazakstan tillsammans med 33 specifika platser längs vägen in på Unescos
världsarvslista.
DEN NYA SIDENVÄGEN
Kinas nya sidenväg - världens största
infrastrukturprojekt- är en biljon-
satsning som skall frakta varor till
lands och till sjöss till tre kontinenter.
Den nya sidenvägen är inte en utan
en rad handelsvägar tvärs över Asien
genom Kazakstan och ett flertal nya
hamnar i Sri Lanka, Bangladesh, Oman,
Irak och hela vägen till Venedig.
Och nya vägar och järnvägar ända till London. Den senaste europavägen öppnar
snart och går genom Kazakstan.
Projektet finansieras med bidrag från Kina och med investeringar från berörda länder.
En av de fascinerande satsningarna är
den på tågfrakt tvärs igenom hela Asien.
Volvo har faktiskt redan börjat. De tar
bilar från Daqing till belgiska
Zeebrugge.
Tillgång på fraktkapacitet till rimliga
kostnader kommer sannolikt att starkt
förstärka Kinas konkurrenskraft på den europeiska marknaden framöver.
Underlag: Massmedia
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar