lördag 21 september 2024

ESTONIAKATASTROFEN


 28 september 1994, för nästan på dagen, 30 år sedan, förliste det estniska passagerarfartyget Estonia i storm på Östersjön på väg från Tallin till Stockholm. 852 människor följde Estonia i djupet, den värsta fartygsolyckan någonsin i nordiska farvatten.
Vädret vid tillfället var det sämsta tänkbara med storm och hög sjöhävning, fyra till sex meters våghöjd. Vattentemperaturen var mellan 11 och 12 grader. Sammanfattningsvis rådde alltså extremt dåliga förhållanden till sjöss.

En besättningsman hörde en kraftig metallisk smäll i fören vid  24-tiden. Kaptenen fortsatte emellertid på samma kurs och med hög fart, han hade sin tidtabell att tänka på.

Mitt ute på Östersjön. i höjd med finska Dagö, klockan var då 0110, lossnade emellertid bogvisiret  och stormvågorna vällde rakt in över bildäck. Bara efter någon minut hade fartyget 15 graders slagsida.
Nödsignaler sändes 0120. Vid samma tid stannar fartygets motorer. Fartyget har då 40 graders slagsida. Fartyget vattenfylls snabbt.  Passagerarna i hytterna hade ingen möjlighet att ta sig ut,
utan drunknade i sina hytter, ett fasansfullt scenario. De som överlevde befann sig på något av de
övre däcken.
Hela händelseförloppet tog mindre än en timme.


  

                                    Bogvisiret

138 personer som lyckats kasta sig i havet tog sig upp i gummiflottar från Estonia och kunde sedan räddas av de helikoptrar som anlände i gryningen, Man plockade också upp ett 80-tal döda, personer som inte klarat det kalla vattnet i väntan på undsättning. Totalt medverkade ett tjugotal helikoptrar i räddningsarbetet. När nödlarm sändes på natten fanns ett antal andra fartyg i närheten. När de anlände hade de emellertid mycket svårt att medverka i räddningsarbetet beroende på stormen och sjöhävningen som riskerade deras egen säkerhet.

Det var länge oklart, och är så fortfarande, hur många som egentligen befann sig ombord på Estonia vid haveritillfället. Senare listor tyder på att 1058 personer fanns ombord- Av dessa  beräknas enligt senare beräkningar  188 av besättningen och  814 passagerare ha omkommit.

Efter haveriet beslöt den svenska regeringen att vraket skulle täckas över med  cement. Detta beslut ändrades emellertid och haveriplatsen  gavs i stället ett status som gravfridsplats, vilket bland annat innebär dykförbud i området.

Av de 852 människor som omkom var:
538 från Sverige
355 från Estland
29 från Lettland
14 från Finland och
12 från Ryssland. Övriga kommer från ett dussintal andra länder.

Det svenska Estoniamonumentet ligger på Djurgården i Stockholm:


Andra monument finns på andra håll, bland annat i Norrköping.






















 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar