torsdag 7 mars 2013

NÄCKROSEN

Sörmlands landskapsblomma är den
många vattenytor klär den
rikligt blommar den var höst
skön och kraftfullt majestätisk
ändå elegant patetisk
i vår flora är den störst.

Så jag skaffar en till dammen
Weibulls hade tagit fram en
sort som såg rätt trevlig ut.
Endast blad de första åren
tredje året dock vi får en
knopp som flöt omkring på lut.

Fjärde året ifrån starten
ökade så plantan farten,
i augusti kom det tre.
Sakta spricker dessa knoppar
breder ut tre vita kroppar
detta var en fröjd att se.

Närmare jag dem studerar
de för solen reagerar,
skiner den, de öppnar sig,
men så fort som det blir skuggigt
utestänger de allt ruggigt,
ganska mänskligt, tycks det mig.

Näckrosornas vackra kroppar
blir i ruskväder till knoppar
så jag inser då till slut
att den blomman har principer
som jag faktiskt nu begriper
den i solsken blott går ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar