måndag 18 mars 2013

SOLDATERNA

På Stortorget i Karlskrona står stadens grundare, Karl XI, staty.
Som alla svenska krigarkonungar, som står staty lite varstans
runtom i vårt land, så sneglar han åt öster, det var ju därifrån
den lede fienden kunde komma.
När min hustru och jag var på torget för att handla, så har jag
många gånger satt mej på en bänk och tittat på statyn. I mitt stilla
sinne har jag undrat vad han tänker på,  kungen. Men så slog det mej,
det var ju han som införde indelningsverket i vårt land, så det är klart
att han tänker på sina gamla indelta soldater.

Detta är ett bidrag från vår medarbetare, Musketeraren i Rödeby.

SOLDATERNA

När jag står här på torget med värjan i hand
och blickar ut över hav och land,
jag tänker tillbaka på de män som en gång värnat vårt land
och som marscherade och slogs med musköten i hand.

De hade så lustiga namn, det var Hurtig och Rask, Glader och Fyr,
och korperalen Strand,
och de marscherade och slogs med musköten i hand.
I fredliga dagar de odlat sitt torp, de tog sig en tår för tand,
men när ofreden kom, de marscherat mot fiendens land,
i förband som bar hembygdens namn,
och de marscherade och slogs med musköten i hand.
De kommo till främmande länder, där drabbningens
platser för oss bär välkända namn. Det var Klissow och Narva, Poltava
och Wilmanstrand,
och de marscherade och slogs med musköten i hand.

I striden de stod sida vid sida, och mot fiendens led ger musköterna fyr,
och fienden vacklar och vänder och flyr,
och efter går Hurtig och Rask, Glader och Fyr och korperalen Strand,
och dom slogs med musköten i hand.

Men fienden svarar med eld från kanon, och dom skjuter med kedjade lod,
och leden de glesnar, de faller, de ljuter sitt blod för sitt land,
och de dör med musköten krampaktigt fast i sin hand.

När striden är över och morgonen gryr,
bland de döda är Hurtig och Rask, Glader och Fyr och korperalen Strand.
Dom slogs och dom dog för sin Kung och sitt land med musköten i hand.
Men några kom hem och såg åter sitt land, och mötte sin kära vid grind,
rosig och grann, och jag tror att de älska med musköten i hand.

1 kommentar:

  1. Hej! Vad roligt att ni kommit igång med bilderna! Här på bloggen är det full aktivtet, roligt att läsa!

    SvaraRadera