tisdag 12 augusti 2014

KANALER

Sherwoodskogens utsände i Dalby har tittat lite närmare på några intressanta kanaler i världen,
inklusive vår egen Göta kanal.

PANAMAKANALEN

Den 15 augusti är det hundra år sedan
invigningen av detta gigantiska projekt
som kom att kräva 27500 människors
liv innan arbetet var klart. Kanalen är
75 km lång och förbinder Atlanten med
Stilla havet Den förkortar restiden till
hälften av den tid det skulle ta att segla
runt Cap Horn. Kanalen passeras årligen
av ca 15 000 fartyg. Den har på ett radikalt
sätt påverkat den globala handeln och
sjöfarten.
Redan 1534 framkastade den tysk-
romerske kejsaren och Spaniens konung
en gemensam idé om en kanal som skulle
förkorta resvägen mellan Spanien och
Ecuador och Peru. Det dröjde till 1880
innan ett franskt konsortium satte igång
 med byggandet, som dessvärre avbröts
när företaget gick i konkurs 1893.
Amerikaner,  med president Theodor
Roosvelt i spetsen som pådrivare, köpte
upp maskiner och rättigheter. 1904 åter-
upptogs arbetet och 1914 var kanalen klar.

SUEZKANALEN








Denna för världshandeln så viktiga kanal började faktiskt byggas av faraonen Necha redan på600-talet f. Kr. och slutfördes av den
persisk kungen Dareio på 520-talet f.Kr.
Den slammade till stora delar igen under århundraden och idén
 och pådrivaren till en ny var den franske diplomaten  Ferdinand de Lesseps, för övrigt samme man som låg bakom påbörjandet  av Panamakanalen som slutade med konkurs 1893.
Suezkanalen byggdes 1859-1869. Ca 1.5 miljoner människor var engagerade i arbetet.
Av dessa omkom mer än 12 000.
Suezkanalen har i modern tid visat sig synnerligen värdefull och har varit orsak till flera
konflikter och krig.

GÖTA KANAL

Även lilla Sverige kan ståta med fina kanaler varvid Göta kanal är den främsta. Göta kanal
är Sveriges genom tiderna största byggprojekt. Kanalen är 190.5 km lång varav 87 km
har grävts för hand med plåtskodda träspadar. Kanalen är således längre än både Panama-
kanalen och Suezkanalen. 52 000 indelta soldater från 16 regementen deltog i arbetet som
pågick mellan 1810 och 1832. Kanalen har 58 slussar och nivåskillnaden är 91.8 meter.
Hjärna, ingenjör och arkitekt bakom detta storslagna projekt var Baltzar von Platen.
Engelsmannen Thomas Telford kan även ta åt sig en del av äran av denna stora framgång.
Baltzar von Platen avled dessvärre 3 år innan arbetet var slutfört. Kostnaden för projektet
i dagens penningvärde torde ligga på ca 13 miljarder kronor.
Thomas Telford byggde även the Caledonien Canal i Skottland, en kanal som vår Dalby-
redaktör själv har befarit

Göta kanal fick en oerhörd samhällelig betydelse efter färdigställandet, men betydelsen
mattades av succesivt i och med järnvägarnas intåg. Kanalen påskyndade och under-
lättade bildandet av ett flertal viktiga industrier såsom Motala verkstäder och industrierna
i Trollhättan. Som ett kuriosum kan nämnas att i Trollhättans verkstäder tillverkades de
jättestora bultar som användes för slussarna i Panamakanalen.

















Källor: Wikipedia mm

PS  Bloggen " Göta Kanal" från 28 februari 2012 leder Sherwoodskogens liga vad gäller
       flest antal besökare.






FORTSÄTT










Hej alla vänner av bra filmer.

Har ni sett filmen:

BRON ÖVER FLODEN KWAI?

När fångarna marscherade över bron i filmen visslade de den numera så välbekanta melodin.
Regissören David Lean var nämligen rädd för att orden kunde väcka anstöt, därför
lät han dem vissla den. Om ni undrar hur texten gick skall ni få se den nu.

Hitler has only got one ball
Goering has also one, but small
Himmler has something similar
but poor old Goebbels has no balls at all


Tyckte ni att texten var förfärlig? Jag tror inte det. Filmen spelades in 1957 med
Alec Guinness i huvudrollen. Den anses av många vara en av de bästa filmer som
någonsin spelats in.













FORTSÄTT
































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar