måndag 16 oktober 2017

BRÖDERNA WRIGHTS PATENT


Om man skall välja ett ögonblick som varit avgörande för flygets utveckling är det svårt 
att bortse  från bröderna Wrights långa, kontrollerade flygning den 17 december 1903.
Men det patent de tog för sin banbrytande konstruktion, ett  av de mest lönsamma i 
amerikansk historia, har varit försvunnet sedan 1980.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 Wilbur och Orville Wright föddes 1867 respektive 1871. De arbetade inledningsvis tillsammans inom förlags- och tryckeribranschen innan de gav sig in i den blomstrande cykelindustrin på 1890 talet. Steget var sedan kort till flygteknik. De byggde flera glidflygplan innan de 1902 gjorde sin första motordrivna flygtur med ett flygplan som kallades Wright Flyer 1. De startade från en bas i
North Carolina och gjorde två flygningar var. Den längsta
varade i 59 sekunder med en flygsträcka på 260 meter.
Hemligheten med deras framgång var ett styrsystem
"i tre plan" som gjorde att de kunde styra planet och
samtidigt balansera det. Principerna skulle komma att
utgöra grunden för alla framtida flygplan med fasta
vingar. Många såg bröderna som hjältar och de var själva
väl medvetna om den kommersiella potentialen i sitt
arbete. I mars 1903 skrev de en patentansökan och in-
tygade att "de sannerligen tror sig vara de ursprungliga
första meduppfinnarna av förbättringar för flygande maskiner". Patentet godkändes 22 maj 1906
som US Patent 821.393.

När bröderna fått sitt patent försvarade de det ursinnigt och ansatte konkurrenterna för att de
skulle betala licensavgifter. Brödernas bankkonton blev välfyllda men de var inte omtyckta av
andra flygare eller ens av den breda allmänheten. De anklagades till och med för att hämma
utvecklingen inom hela den amerikanska industrin, och när första världskriget bröt ut infördes
en lagstiftning som skulle underlätta för ingenjörer och produktutvecklare att dela patent.

När Orville dog 1948, Wilbur dog av tyfus redan 1912, arkiverades patent 821.393 i det
amerikanska riksarkivet. Från 1969 flyttades det mellan olika avdelningar och fanns också
en kort tid på det nationella flyg- och rymdmuséet. Det återbördades till riksarkivet 1979.
Men när man skulle hämta patentet för att fira 100-årsjubiléet så var det försvunnet och
har varit borta sedan dess. De flesta tror att det stulits. Alla efterforskningar har varit
resultatlösa.

Underlag: "Mysterier du aldrig kommer att lösa" av Daniel Smith

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar