fredag 13 oktober 2017

DU GAMLA DU FRIA


                                                                     Insändare
Zlatan har ju gjort att den svenska nationalsången kommit på tapeten igen. Han vill ju inte
dö i Norden -  utan i Sverige. Men eftersom vi hade unionen med Norge att tänka på då så
fick det ju bli Norden när detta skrevs.
Jag tycker att den andra versen av vår nationalsång bör
utgå helt och ersättas av något annat.
Hur skall man tolka detta med att " Du tronar på
minnen från fornstora dar, då ärat ditt namn flög
över jorden". Är det stormaktstiden på 1600-talet
som åsyftas, då Sverige förutom Finland hade
åtskilliga besittningar runt Östersjön? Är det
detta vi skall komma ihåg och vara stolta över?
Flög Sveriges namn ärat över jorden då eller
senare? Menar författaren Richard Dybeck att det
var därför vi blev så ärade. Är det Gustaf II Adolf
eller Karl X Gustaf han tänker på, Karl XII kan det
ju knappast ha varit, han ställde ju bara till med
elände för landet.
Sedan klämmer Dybäck till med "Jag vet att Du är
och Du blir vad Du var". Än en gång ,vad var det
som var så bra? Duger vi inte som vi är?

Louise Ahlén skrev för många år sedan ett tillägg till
texten i nationalsången. Jag citerar den sista versen,
även om också hon vill dö i Norden och inte i Sverige.

Med Gud vill jag kämpa, för hem och för härd
för Sverige, den kära fosterjorden.
Jag byter Dig ej mot, allt i en värld,
Nej , jag vill leva jag vill dö i Norden
Nej, jag vill leva jag vill dö i Norden.

Jag föreslår att vi låter Svenska akademien utarbeta några alternativa texter, så kan vi sedan
folkomrösta om saken.

Sign; Blåögd svensk
.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar