torsdag 19 oktober 2017

FLERA HISTORIER OM EDISON


Det har antytts tidigare att flera roande historier florerar runt Thomas Alva Edison. Åren
1871 - 84 var han gift med Mina Miller. De hade tre barn tillsammans. Mina lär skall ha 
varit en kraftfull kvinna som åtnjöt Edisons fulla respekt och förtroende.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Det hade bestämts att Edison skulle förevisa sin glödlampa  för en rad presumptiva investerare.
Dagen hade bestämts, den 3 december 1879 skulle det äga rum. Edison var inne i slutfasen
av arbetet med lampan och beräknade att han skulle vara klar i god tid.
Edison var ju ingen vetenskapsman i egentlig mening utan rätt och slätt uppfinnare, som
arbetade empiriskt, han prövade sig fram. Till en reporter hade han sagt någon gång: "Om
någon påstår att jag misslyckats med min glödlampa kan jag i alla fall lova att jag grundligt
har undersökt hur man gör för att en glödlampa inte kall lysa. Jag har provat drygt 2000
olika sätt".

Det hade blivit sent en kväll ett par månader innan
han skulle få sitt  besök . Han jobbade i sin uppfinnar-
verkstad nere i källaren i huset där de bodde.
Plötsligt hör han Minas befallande röst ifrån köket
ovanför:  "Thomas, släck ljuset därnere och kom upp
och ät". Edison släckte lydigt alla lampor, inklusive
 den han arbetade med, och gick upp i köket för att äta.
Först vid efterrätten slog det honom vad han gjort, flera
månaders arbete förgäves. Hela lampprojektet var i fara.
Han lyckades emellertid arbeta ifatt den tid som gått
förlorad och hålla fast vid tiden 3 december. Alla känner
vi till fortsättningen om glödlampans segertåg världen
över.

Underlag: Sherwoodskogens Presstjänst

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar