fredag 27 oktober 2017

KYCKLINGTJEJEN

Det är sparsamt med insändare till denna blogg. Detta är en insändare vi fått från tidningen Metro.

                        EN AV ALLA ÄTBARA SMÅ KYCKLINGARS LIVSHISTORIA.

Dagens insändare försöker sätta sig in i och gestalta livsvillkoren för en kyckling som föds upp
för att bli en av affärens produkter i frysboxen.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hej, jag är en kycklingtjej. Jag är i ett stort rum tillsammans med många andra kycklingar.
Många. Vi har varit här i flera dagar nu. Tittade på varandra. Jag mår inte så bra. Ledsen, och
mina ben känns tunga. Var är min mamma? Vi tittar
på varandra, vi är barn allihop.
En mycket stor man och en kvinna kommer ofta in
i rummet och strör mat. De verkar väldigt långt borta
men jag kan se deras stora stövlar när de plöjer bland
oss.
Någonting är annorlunda idag. det finns flera folk i
rummet, mera fötter och fotsteg. Plötsligt börjar ett
högt och stadigt ljud och någon bakom oss, en kraft
knuffar oss framåt närmare och närmare - en jätte
med många gummifingrar som är i rörelse. Mina ben
ger vika och jag rullar framåt. Allt är virrvarr.
Plötsligt tar fingrarna mig och jag kämpar för att andas.
Vi släpps på ett rullband. Jag försöker stå upp, samla
mig när jag plötsligt är i luften igen.och ramlar ner
i en låda. Mörker.

Men jag kan känna andra kycklingar omkring mig.
Det ger mig lite ro. Ett långsamt, stadigt ljud börjar
och fortsätter en lång tid. Jag känner mig yr, dålig.
Plötsligt rycks jag upp då lådan jag är i börjar gunga
och röra på sig. Ljudet utanför har slutat. Jag faller
mot några kycklingar. Plötsligt massor av ljus, för
mycket.

Vi förs ut på ett långt bord. Allting är virrvarr igen.
Kycklingar finns runt omkring mig men jag känner
ingen ro denna gång. Någonting rör sig ovan oss.
Plötsligt känner jag en människas kalla fingrar
grabba tag i mina vrister. Jag är uppochner. Jag
kämpar för att frigöra mig men misslyckas. Jag kan
höra andra kycklingar kämpa, några skrik. Det gör
så ont. Och nej! Vad är detta?? Jag kan inte andas!
En hemsk strålande smärta. Mörker. Mörker.

Jag var en kycklingtjej.

Sign Sabita P






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar