tisdag 13 mars 2018

KORTASTE VÄGEN?


EN STÄNDIGT ÖKANDE NÄTHANDEL GÖR DET CENTRALT FÖR TRANSPORT-
FÖRETAGEN ATT KUNNA KÖRA DEN KORTASTE VÄGEN TILL KUNDERNA.
HUR DET SKALL GÅ TILL ÄR DOCK EN AV MATEMATIKENS OLÖSTA GÅTOR.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Logistikföretaget UPS har tagit fram ett program som kan beräkna ca 200 000 olika rutter
och sedan välja den mest effektiva. Systemet skall börja användas i USA.

TRANSPORTER
Logistikföretaget UPS har 200 chaufförer i Sverige som tillsammans kör 3000 mil om dagen.
Globalt levererar företaget 20 miljoner artiklar per dygn, så att kunna köra den kortaste vägen
har betydelse både för miljön och för aktieägarna i UPS. Ett nytt optimeringssystem skall hjälpa
till med detta.
För en rutt med 120 stopp på en dag beräknar systemet cirka 200 000 olika leveransalternativ
och väljer det mest optimala, säger Lotta Söderström, marknadsdirektör för UPS i Norden.
Ändå  är detta bara en bråkdel av alla alternativ. Bara vid 10 stopp finns det teoretiskt 3,6 milj
olika resvägar och utmaningen att hitta den kortaste rutten har av matematikerna döpts till
"Handelsresandeproblemet". Det är en handelsresande som skall besöka ett antal städer och
kan göra det i vilken ordning som helst. Frågan är i vilken ordning som gör att sträckan blir
så kort som möjligt, säger Johan Håstad, professor på KTH.

Ännu har man inte inom matematiken kunnat utveckla en generell modell som löser problemet.
Det är därför UPS "nöjer sig" med att utforska 200 000 olika alternativa resvägar. När systemet
är implementerat i USA minskar körsträckan med 16 milj mil per år, säger Lotta Söderström
till ekonomipodden Kapitalet.

Källa: Jacob Bursell



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar