torsdag 29 mars 2018

APRIL

Hamlet klagade redan på 1600-talet att "Ur led är tiden". Vad vädret anbelangar har verkligen
tiden varit ur led under hela mars. I år blev mars en vintermånad! Men när våren kommer gör
den det med besked. Enligt Weather Channel skall april bli varmare än normalt i år. Så
förhoppningsvis skall vi i april kunna glädja oss åt barmark i stora delar av landet. Söder om
Mälaren och kanske längs norrlandskusten blir det trädgårdsarbete och kanske kommer vi att
kunna glädja oss åt blåsippan. Fönsterputsning
blir det säkert på många håll, när solen obarm-
härtigt avslöjar smutsen på rutorna.
Påsken kommer ju i månadsskiftet mars - april
i år, ovanligt tidigt Valborg sista april som van-
ligt.
Dagen är över 14 timmar lång i Skåne, nära 15
timmar i Svealand, gott och väl 16 timmar i
snöiga Lappland.
Men ingen kan säga oss varför april heter april. Det latinska adjektivet apricus betyder solig
och ingår i ordet aprikos, men det är högst osäkert om det också har med april att göra, Någon
romersk gud som heter något liknande tycks aldrig ha existerat.

BONDEPRACTICAN, tryckt i år

APRILIS
Solen löper i Oxen och är däruti ifrån den 11te dag
Aprilis, intill den 12:tr Maji.

April månad säger
April månad kallar man mig,
Att plöja och så lärer jag dig.
Jag låter slå nu min Median,
Att jag min sundhet hava kan.

Uti Oxen är det godt att göra
bröllop, att afvänja barn, att bygga,
köpa och sälja, godt är att så och
plantera. Ett barn som är fött under
Oxen får godt och saktmodigt mål samt känner sig gärna själf uti sitt Samvet. Han hafver breda
skuldror och ett trindt ansikte och ett högt Bröst.

Underlag: Alf Henrikson
                 Bondepractican
                 Enok Sarri i Nikkaloukta
                 De äldre i Sherwoodskogen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar