söndag 1 april 2018

SINNESVILLOR


I Sherwoodskogen bor ett par man som varit flygare i unga år. Dom pratar inte så mycket
om sin tid som flygare, men ber man dem, kan man få höra en  och annan spännande
historia om livet i luften. Här kommer en sådan.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 

Om man flyger en natt
när man ingenting ser
uti moln eller kanske i dimma
man vet inte ett skvatt
vad är upp eller ner
falska känslor man kan då förnimma.

Därför krävs instrument
som kan hjälpa dig att
kompensera för sinnenas brister
ändå tillbud har hänt
som piloter försatt
i ett farligt och otrevligt klister.

För problemet är att 
skilda budskap man får
ifrån sinnena och instrumenten
är det mörker och natt
man rätt villrådig står
det var orsaken till incidenten.

I en Drake jag flög
ut jag ingenting ser
och jag kände att ingenting stämde
instrumenten de ljög
för jag flög upp och ner
denna visshet förvisso mig skrämde.

Instrumenten stod rätt
och min höjd höll jag bra
upp och ner flög jag ändå i Draken
detta är inte lätt
krävs att lugn man kan va´
så jag höll mig rätt hårt uti spaken.

Om en villa man får
är det nödvändigt att
man förlitar sig på instrumentet
då det lyckosamt går
fast man blir ganska matt
när man tillämpar flygreglementet.

Sakta neråt det bar
och jag kämpade på
för på rygg gjorde jag proceduren
men när marksikt jag har
Draken vänder sig då
och på rätt köl jag möter naturen.

Sinnesvillan jag fick
ganska lömsk kan ju bli
om man inte vill tro instrumenten
lyckosamt nu det gick
undgick ett haveri
lärorik var den här incidenten.

Underlag: Egen upplevelse



1 kommentar:

  1. Ja, undrar hur det gått om du inte litat till instrumenten! Sådana här kåserier tycker jag är roliga att läsa här på bloggen! Elin

    SvaraRadera