fredag 20 april 2018

HÖGHASTIGHETSTÅG


Socialdemokraterna och miljöpartisterna lär skall ha enats om ett förslag med hög-
hastighetståg. Det handlar om en satsning på 200 miljarder kronor. Premiärturen
skall ske senast år 2045.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Trafikverket är mycket kritiska till projektet, det bli otroligt olönsamt. Det långväga resandet
är litet och berör främst storstadsregionerna, säger Maria Börjesson, professor vid Statens
väg- och transportforskningsinstitut. Om vi lägger dessa miljarder på snabbtåg, säger hon
vidare, blir inte så mycket över att satsa på  elbilar, elvägar och annat landsvägsburet.

Nu återstår att se om regeringen på känt Trump-
maner bortser från vad experterna säger och
startar projektet ändå. Centerpartiets medverkan
erfordras för att förslaget skall antas av riksdagen.

Trafikverket har i rapport 2017:133 beräknat res-
tider Stockholm - Göteborg och Stockholm - Malmö
vid olika tåghastigheter.

       Sthlm - Gbg                        Sthlm - Malmö

Restid i dag(t)  3,09                     4,14 (med byten)
Vid 250 km/t    2.18                     2,52 (utan byten)
Vid 320 km/t    2,00                     2.28    - " -
Antalet stopp kan variera under dagen från 3 till 7,

Skillnaden emellan dagens restider och förväntade med
höghastighetstågen är inte särskilt imponerande och
rimmar illa med den enorma investeringskostnad
som krävs för denna något kortare restid.

I Sherwoodskogen har vi en klar uppfattning i den här
frågan. Nya snabbtåg i 300 km/t-klassen behöver vi
definitivt inte. Vi har redan X2000 som är kapabelt att
hålla 200 km/t. Vad Sveriges järnvägssystem behöver
är inte snabbare tåg utan säkrare järnvägslinjer, som
möjliggör hög trafik. Högre säkerhetskrav måste ställas,
som minskar olycksrisken och ökar tillförlitligheten
med färre inställda tåg och ökad punktlighet som mål.
Åtskilliga miljarder behövs säkerligen för detta ändamål.

Underlag. Amanda Möller Berg i Expressen
                 Trafikverkets bulletiner
                 Wikipedia
                 Sherwoodskogens tågtrafikanter

                    




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar